Matematik

Bestem den afledte af denne funktion

23. august 2024 af Chrishtxeren - Niveau: A-niveau

Hej,

Jeg sidder lige nu og kæmper med en opgave, men jeg ved ikke helt hvordan jeg gør det, jeg har lavet opgaver som ligner denne, men da den er en del anderledes kan jeg ikke finde ud af hvad jeg skal gøre anderledes for at det er korrekt.

Så hvis der er en villig til at vise hvordan man gør det eller kan forklar hvad jeg skal gøre ville det være dejligt, jeg indsætter et billed af opgaven neden under, det er kun b) som jeg ikke kan finde ud af:

Igen, det er kun b) jeg skal have hjælp til, mange tak på forhånd!

Brugbart svar (1)

Svar #1
23. august 2024 af mathon

Der er nok lagt op til produkt-reglen,
men der kan også ganges ind i parenteserne.

Brugbart svar (1)

Svar #2

Der er nok lagt op til produkt-reglen,
men der kan også ganges ind i parenteserne.

\begin{array}{lllllll}\textbf{b)}\\& f{\,}'(x)=&\left(\frac{3}{x}+5 \right )'\cdot\left(5x^2-x \right )+\left(\frac{3}{x}+5 \right )\cdot\left( 5x^2-x\right )'\qquad x\neq 0\\\\&& \frac{-3}{x^2}\cdot \left(5x^2-x \right )+\left(\frac{3}{x}+5 \right )\cdot \left(10x-1 \right )=\\\\&& -15+\frac{3}{x}+30-\frac{3}{x}+50x-5=\\\\&& 50x+10 \end{}

Brugbart svar (1)

Svar #3

\begin{array}{lllllll}\textbf{b)}\\& f(x)=&15x-3+25x^2-5x=\\\\&& 25x^2+10x-3\\\\& f{\,}'(x)=&50x+10 \end{}

Svar #4
23. august 2024 af Chrishtxeren

Aha, okay mange tak, jeg får lige læst op dem så jeg kan huske på dem til næste gang og får lavet opgaven, mange tak!

Brugbart svar (1)

Svar #5
24. august 2024 af Amatøren

"jeg får lige læst op dem så jeg kan huske på dem til næste gang"

Du kan måske få glæde af denne video:

https://www.youtube.com/watch?v=6R3zwV61Uqk     (del 1)

https://www.youtube.com/watch?v=tTOKYQd-qL4      (del 2)

Skriv et svar til: Bestem den afledte af denne funktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.