Matematik
Bestem koordinatsættet til hvert af parameterkurvens skæringspunkter med andenaksen.
Hej jeg har fået denne opgave:
Logoet for TV-stationen Australian Broadcasting Corporation har form som parameterkurven for vektorfunktionen givet ved
r(t)= <cos(t), sin(3t)>
Bestem koordinatsættet til hvert af parameterkurvens skæringspunkter med andenaksen.
Jeg har regnet cos(t)=0 ud for at finde t-værdien når parameterkurven skærer andenaksen, men den giver mig kun en værdi som er pi/2, og jeg kan se når jeg kigger på grafen at den har flere skæringspunkter med andenaksen. hvorfor giver den mig kun 1 værdi?
Svar #1
12. oktober 2024 af jl9
cos er jo periodisk og har samme resultat to gange for hver periode. Nogle lommeregnere og CAS værktøjer vil skrive resultatet til cos(t)=0 som:
t = π/2 + πn
for alle hele tal n (positive og negative).
Oplyser opgaven hvad t går fra og til?
Svar #2
12. oktober 2024 af ringstedLC
Hvis "den" er en relativ simpel lommeregner, så giver den kun én løsning på:
Trigonometriske funktioner er periodiske, så ligningen har uendeligt mange løsninger.
Begrænses t til en "omgang":
![]()
Svar #3
12. oktober 2024 af mathon
Svar #5
12. oktober 2024 af Mrfoks
Okay, jeg forstår nu at den har flere løsningen da den er periodisk. men hvorfor er 3pi/2 en løsning, men ikke 5pi/2. og t bergrænses til 0 < t <2pi. (kan ikke lave en streg under "<")
Skriv et svar til: Bestem koordinatsættet til hvert af parameterkurvens skæringspunkter med andenaksen.
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.