Fysik

Arkimedes' lov - Fysik Forsøg

21. februar 2025 af Lehas - Niveau: C-niveau

Hej, 

Jeg er i gang med et fysikforsøg, som handler om lodder i vand, hvor man nedsænker loddet i vandet i forskellige positioner: lige over vandoverfladen, lige under overfladen, lige over bunden og på bunden. Loddet hænger på en newtonmeter, så kraften måles. Derudover bruges laboratorievægten til at vise vægten af vandet, måleglasset og loddet, når det er i kontakt med vandet. Desuden vises væskeniveauet i måleglasset.

Fysik forsøget er delt op i 3 dele
Første del: 
Der tages fire målinger, når loddet er lige over vandoverfladen, lige under overfladen, lige over bunden og på bunden. Loddet hænger på en newtonmeter, så kraften måles. Derudover bruges laboratorievægten til at vise vægten af vandet, måleglasset og loddet, når det er i kontakt med vandet. Væskeniveauet i måleglasset vises også. Forsøget gentages med et andet lod.

Anden del:
Det første forsøg gentages, men denne gang med ethanol (200 mL) i stedet for vand (400 mL), som blev brugt i det tidligere forsøg. Forsøget gentages kun med ét lod.

Tredje Del:
En træstang nedsænkes i et måleglas fyldt med vand (træstangen flyder lidt). Der tages målinger for at bestemme densiteten.

Formålet jeg selv har opstilt til mit forsøg er: 
"At undersøge opdriften og tyngdekraften på legemer og dets betydning for legemets bevægelse i vand. (forsøg 1 og 3) At undersøge/beregne opdriften af et legeme i forskellige væsker. (forsøg  1 og 2) Derudover vil der også beregnes densiteten af forskellige materialer ved hjælp af Arkimedes’ lov." 

Jeg har allerede fundet densiteten af træet ved hjælp af Arkimedes’ lov (se vedhæftede fil), men jeg er ikke sikker på, om dette er korrekt.

Jeg har prøvet at finde opdriften af loddet, når det er lige under vandoverfladen (jeg vedhæfter filen i kommentarerne med data fra forsøg 1). Jeg er heller ikke sikker på, om dette er gjort korrekt.

Jeg er også forvirret over, hvorfor jeg skulle finde opdriften af loddet, når det er lige over bunden. Hvorfor skulle den være anderledes, når det er den samme mængde væske, der er fortrængt?

Svar #1
21. februar 2025 af Lehas

Data fra forsøg 1

Svar #2
21. februar 2025 af Lehas

Opdrift på loddet

Brugbart svar (0)

Svar #3
22. februar 2025 af mathon

Brugbart svar (0)

Svar #4
22. februar 2025 af ringstedLC

3. del

Du nævner Archimedes lov, træets længder (over/under) o.a., hvorefter du kort sagt blot skriver:

\begin{align*} \rho_{tr\ae} &= \rho_{vand}\cdot \rho_{tr\ae} \end{}

hvilket jo altid opfyldes, når blot ρvand = 1

Du skal lave en beregning af densiteten ved at indsætte Lover og Lunder og sammenholde resultatet med den førsste formel for densitet.

Brugbart svar (0)

Svar #5
22. februar 2025 af mathon

3. nederste linje skal være:

\begin{array}{lllllll} F_{\textup{opdrift}}=V_{\textup{fortr\ae ngt vand}}\cdot \varrho_{\textup{vand}}\cdot g=(416.25\cdot 10^{-6}\;\mathrm{m^3})\cdot (10^3\;\mathrm{\frac{kg}{m^3}})\cdot (9.82\;\mathrm{\frac{N}{kg}})=4.09\;\mathrm{N} \end{}

Skriv et svar til: Arkimedes' lov - Fysik Forsøg

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.