Fysik
el bilens fysik 2024/2025
Hey
Er der nogen som har lavet de vejledende opgaver i emnet "elbilens fysik". Skal til eksamen på onsdag så vil gerne have øvet de 8 opgaver som er lagt ud af undervisningsminiteriet. Jeg vedhæfter dem her hvis nogen evt. har tid til at lave nogle af dem.
Svar #1
18. maj 2025 af ringstedLC
Prøv dog selv først...
1. Elfærgen Aurora: Se eventuelt https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=2097898 og spørg gerne i der.
Svar #2
18. maj 2025 af Fraqsizs
Jeg har lavet opgave 2 i hæftet. jeg ved simpelthen ikke om jeg har gjort det rigtigt i mit excel ark. Kan det passe at den sidste værdi i Q_t må være den Q_max? JEg har vedhæftet mit excel ark. HAr derfor fået resultatet af opgave 2 b) til ca 1.5 timer. er dette korrekt?
Svar #3
Ja, men beregningen af Q er ikke rigtig.
Svar #5
Dobbeltklik på min celle og sammenlign med din egen celle.
Ladningen i hver række er ladningen i forrige række + strømmen gange tiden Δt , og tiden er forskellen mellem rækkens- og den forrige rækkes tid.
Svar #6
18. maj 2025 af Fraqsizs
Hvilken tid er det så jeg skal aflæse på? ved 90% på din ny beregnet kolonne står der bare 90. det jo ikke 90 sekunder efter at den er nået op på 90%. Så jeg forstår ikke hvor tiden skal aflæses på din?
Svar #7
19. maj 2025 af ringstedLC
I række 9 får du 90 s, hvilket er tiden fra start til rk.9 som du så ganger med 0,731 A.
Men batteriet er ikke blevet ladet med dén strøm i alle 90 s, kun i 47 s ((0.025 - 0.012) h). Før det blev der "kun" ladet med 0,730 A i 25 s osv..
Skriv et svar til: el bilens fysik 2024/2025
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.