Dansk

klage - opgavens formulering?

20. juni 2025 af beccafanpage - Niveau: A-niveau

Hej, jeg er i gang med at skrive en klage til min endelige karakter i skriftlig dansk. Jeg endte uheldigvis med et 00-tals karakter, hvilket jeg er uenig med (jeg mener ikke opgaven ligger på den gode ende af karakter skalaen, men det virker urealistisk med 00). Imens jeg skrev min klage, observerede jeg at opgavens formulering virker... underlig? det virker således som en blanding af den reflekterende genre, men også den analyserende genre- noget der virker modstridende. Opgavens formulering lyder:

"Unge og skønlitteratur
skriv en reflekterende artikel, hvor du undersøger, hvad der kan motivere unge til at læse skønlitteratur. I din artikel skal du inddrage: "Flere unge samles til at læse skønlitteratur i din artikel skal du også inddrage: "flere unge samles i bogklubber - popstjerne er også med" og uddraget af rapporten Børn og unges læsekultur samt gå i dybden med mindst et af tekstuddragene "Villages de France" (5C) og jordboerne (tekst 5D) 
i din undersøgelse skal du særligt fokusere på:
-at reflektere over, hvad der kan motivere unge til at læse skønlitteratur. Du kan fx komme ind på læsefællesskaber, identifikation, tematik og genre. Du skal inddrage pointer fra flere unge samles i bogklubber - popstjerne er også med (51) og uddraget af rapporten børn og unges læsekultur (5b)
- at inddrage og gå i dybden med et af tekstuddragene Villages de France (5c) og jordboerne (5d). du kan fx komme ind på miljø, personer og plot. Du må gerne inddrage et eller flere skønlitteratur eksempler
- at skrive dialogisk og reflekterende med en personlig stemme, der forholder sig til både emnet og til din egen tanke- og skriveproces"

Jeg mener således at punkt 2 virker som et skift fra fokusområdet og skift i genren, kan dette noteres i min klage at opgave formuleringen modstrider og ikke følger den "klassiske reflekterende artikels genre"? dermed gør den vanskeligt at besvare, eller tænker jeg på den forkerte retning?

Svar #1
20. juni 2025 af beccafanpage

hej, ku virkelig godt bruge et svar!

Brugbart svar (0)

Svar #2
20. juni 2025 af Kqt

du kan prøve men tror ikke de vil tage din part... det er uvm der laver disse opgaver som er meget højt uddannede akadimikere og ikke bare lærere. ret sikker på det er en lang process at skrive sådan en problemformuerling så tror ikke de vil tage din part. MEN, du kan sagtens klage! så kan nogle kigge på den og se om den skal omvurderes - tror det har sket før (ikke til mig men har hørt om det)

Skriv et svar til: klage - opgavens formulering?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.