Debat

Skriftligt arbejde i gymnasiet

06. juli 2011 af ThymsB (Slettet)

 Jeg har i længere tid følt at der er en uhensigtsmæssig fordeling af det skriftlige arbejde i gymnasiet, i hvert flad på STX hvor jeg skal til at i 3.g efter sommerferien. 

Hvorfor skal sprog- og naturfagene have patent på det skriftlige arbejde? Jeg synes det er en urimelig skævvridning, at man aldrig har en aflevering i sine humanistiske fag. Jeg kan ikke se hvorfor, der ikke skal være skriftligt arbejde i disse fag også?

Jeg er især irriteret over det, fordi de skriftlige opgaver ofte er elevens bedste mulighed for at udvise egene evner, hvis læreren er i tvivl mellem to karakterer. Med stigende elevtal i klasserne, er det meget svært at få et 12-tal i disse fag, netop fordi man ikke, som i naturfaggruppen, kan supplere den sparsomme taletid man får på klassen med nogle gode afleveringer. 

Derudover synes jeg også at det gør disse fag til mulige "gemmesteder" for de fagligt (for) svage elever. 

Hvad mener du, bør der være skriftligt arbejde i de humanistiske fag også?


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. juli 2011 af anonym000

Er du sikker på det er på alle STX'er , fordi jeg tror at det er forskelligt. 

Er totalt enig med dig. Synes også det svært at vise det man kan mundligt, når der er så mange i en klasse.

Skal på STX efter sommerferien håber ikke det bliver sådan noget, hvor man nærmest skal snak højt for at overdøve det andre så lærer´, kun her en selv.. :)

- - -

...............


Brugbart svar (1)

Svar #2
06. juli 2011 af Roman Garcia

Det er vel ikke gemmesteder for fagligt svage elever, da de jo skal vise noget, for at få en ok karakter.

Jeg er dog enig med dig i, at de større klasser gør det mere besværligt for lærerne at bedømme eleverne. I den forbindelse kan skriftlige opgaver være et godt redskab. Det skal dog siges, at skriftlige opgaver også kan give anledning til problemstillinger. F.eks. er det nemmere at få venner eller familie til at hjælpe med opgaver, hvorfor den svage elev har en nemmere adgang til at skjule sine kompetencer i forhold til klasseundervisningen. Derudover vil det også være mere besværligt at have skriftlige opgaver i f.eks. historie, religion osv. Det vil ofte have karakter af større rapporter eller nogle imultiple choice-test, hvor det blot efterprøves hvor meget man kan huske, men hvor det ikke vurderes, om man kan foretage en kritik af emner, perspektivere osv.

Derfor vil jeg sige, at det mest optimale vil være at få antallet af elever være ned i klasserne. Sker dette vil det være nemmere for lærerne at bedømme det faglige niveau. Alternativ kunne man jo lave en række prøveeksaminer, hvor man skal trække et emne, og så have en samtale med læreren over emnet. Det kunne også være en metode, hvor læreren får syn for sagen.


Brugbart svar (1)

Svar #3
06. juli 2011 af Crazyguitarman (Slettet)

 Sprogfag ER humanistiske fag, udover det er der mange afleveringer hvis man fx. har Musik.


Svar #4
06. juli 2011 af ThymsB (Slettet)

#2

Religion, oldtidskundksab m.v. kan jo godt lave afleveringstyper, hvor der er tale om analyse af en specifik tekst - udfra de redskaber og metoder man bruger i netop dette fag. På den måde er det lidt ala dansk, men med udgangspunkt i et andet fag. Jeg er sikker på, at hvis man ville, så ville det også være muligt at lave gode afleveringsopgaver i disse fag.

#3

Tjoh,  måske, men de er jo meget andet en det. Det er ikke humaniora på samme måde som religion, oldtidskundskab eller kulturforståelse.

De er jo i langt højere grad en form for "færdighedsfag". Det vigtige er jo at du udviser evener indenfor grammatik og sproglig formulering, og ikke i så høj grad en fuldstændig fantastisk analyse af teksten. Det handler om sprogkundskaber, og ikke hvorvidt man kan lave psykoanalyse i Spansk, Tysk og alle de andre sprogfag.

Her er dansk selvfølgelig i høj grad undtaget. 

  Nu har jeg ikke selv musik, men det handler vel igen en del om musiske færdigheder. Hvor meget humanistisk analyse er der i det fag? (hmm, brugen af disse to akkorder tilsammen antyder komponistens forkærlighed for unge mænd.... nej, vel?)


Brugbart svar (1)

Svar #5
06. juli 2011 af Anxyous (Slettet)

 Det handler ikke om at sige mest. Hvis man ofte rækker hånden op, og de inputs man giver er af kvalitet, burde det ikke være noget problem.


Brugbart svar (1)

Svar #6
06. juli 2011 af Jerslev

#4: Undervisningsminesteriet har ikke valgt at have elevtid i disse fag. Det er på baggrund af elevtiden mængden af afleveringer placeres.

På mine C-niveau hold har jeg 15 timers elevtid til rådighed til afleveringer. Jeg kan så selv disponere over det, som det passer mig.

- - -

mvh

Jerslev


Svar #7
06. juli 2011 af ThymsB (Slettet)

 #5

Det kommer an på hvem læreren er. Lad mig give et eksempel:

Mit gymnasium har valgt at vi har oldtidskundskab på 2. år. Alleklasser har haft den samme lærer, da denne kun har 2 små fag, hvorfor han er nødt til at have mange hold. Ikke én elev har fået et 12-tal (og statistikken siger, at 10% af eleverne bør få 12). Men man kan intet gøre, fordi man ikke har noget konkret at holde denne lærer op på, i forhold til at kunne (be)vise sit niveau. 

Til gengæld fik 25% af min klasse, mig selv inklusiv, 12 i naturgeografi C - hvor vi netop havde mange afleveringer. Og vi er en sproglig/samfundsfaglig klasse..


Brugbart svar (1)

Svar #8
06. juli 2011 af Jerslev

#7: Det er 10% af en årgang - ikke i den enkelte klasse.

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (1)

Svar #9
06. juli 2011 af Anxyous (Slettet)

 #7:

Statistik holder ikke nødvendigvis. Og hvis læreren har fejlbedømt elevers karakterer, skyldes det en fejl hos læreren og ikke mængden af skriftligt arbejde.


Svar #10
06. juli 2011 af ThymsB (Slettet)

 #8

Jeps - pågældende lærer havde, som sagt, hele årgangen til oldtidskundskab. Ingen 12-taller overhovedet. Jeg siger ikke at 10% skal have det på vores skole nødvendigvis - men det kan i hvert fald heller ikke være 0%

------------------------------

Men kan vi ikke gå tilbage til trådens emne - hvorvidt det er rimeligt at der ikke er skriftligt arbejde i denne gruppe af fag. Det var det jeg gerne ville sætte en debat op om, fordi jeg synes det er et spændende emne. Det er ikke et forsøg på at skabe en debat om hvorvidt nogle karakterer er rimelige eller ej. Tak


Brugbart svar (1)

Svar #11
06. juli 2011 af Roman Garcia

# 10
Hvis der ikke er niveau til et 12-tal, så er det jo ok.


Brugbart svar (1)

Svar #12
06. juli 2011 af Crazyguitarman (Slettet)

 #4 

Jeg tillader din ignorante kommentar om musik, fordi du ikke ved bedre, siden du ikke har haft det. Det er ekstremt meget humanistisk analyse i  musik, man snakker om harmonik, og melodik i forhold til sound, tekst og budskab.

Nej, på Spansk og Tysk er der ikke voldsom meget analyse, da det jo er et 3. fremmedsprog. I Engelsk, som 2.fremmedsprog, er der meget analyse, og på A-niveau dumper man hvis man kun kan snakke sproget.

Bortset fra det er jeg uenig i at skriftligt arbejde er det bedste til at bedømme folks evner. I hvert fald skriftligt hjemmearbejde. Man kan jo få sin ven eller noget andet til at lave ens opgave, man kan søge på internet, hente opgaver her fra, eller få hjælp af ens forældre, hvilket også er fint nok, men det siger ikke meget om ens egne evner i det pågældende fag. 

Jeg synes det er rimeligt at mange af C-niveau fagene ikke har skriftligt arbejde, både på grund af arbejdsbyrden og naturen af fagene. Når man kommer op på B skal der være skriftligt arbejde synes jeg, for der er niveauet tilpas højt til at man skal kunne skrive noget fornuftigt om det.

Forskellen (for eksempel) på Religion C og Fysik C  er jo at rapportskrivning er en faglig disciplin i Fysik, hvor opgaveskrivning ikke er en faglig disciplin i Religion.


Brugbart svar (1)

Svar #13
06. juli 2011 af JJ-cool (Slettet)

# 4 helt overordnet, man kan ikke lave skriftlige afleveringer, såfremt der ikke er givet elevtid til det. Hvekren old eller religion har elevtid i henhold til læreplanene. derfor kan man ikke afkræves skriftlige afleveringer
Såfemt man vil lave afleveringer idisse fag skal det afløse den normale forberedelsestid til timerne


Svar #14
06. juli 2011 af ThymsB (Slettet)

 #13

Jo tak, det er det jeg sætter spørgsmålstegn ved......


Skriv et svar til: Skriftligt arbejde i gymnasiet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.