Almen studieforberedelse (AT)

AT i biologi og psykologi om sultkatastrofer

21. maj 2012 af frklundqvist (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej allesammen :-) 

 

Jeg skal op i AT-eksamen på torsdag og er lidt i tvivl omkring mit emne. Som overskriften også viser, har jeg skrevet AT i biologi og psykologi og jeg har skrevet omkring sultkatastrofer/hungersnød, eftersom det overordnede emne var Årsager/Konsekvenser. 

Jeg har lidt en fornemmelse af, at jeg ikke har nok "kød" på biologidelen, eftersom det er meget overordnet det jeg har skrevet. Så er der nogle, der har nogle forslag til, hvad jeg evt. kan komme ind på i forhold til hvad der sker på det fysiologiske plan, når kroppen udsættes for sult? Dette er hvad jeg har skrevet i min synops:

Hvad er fejl- og underernæring defineret ved og hvilke fysiske lidelser ses ofte hos personer, der udsættes for fejl- og/eller underernæring?

Underernæring defineres ved at en person i gennemsnit pr. dag indtager færre kalorier end personen forbrænder, mens fejlernæring defineres ved at en persons kostsammensætning ikke matcher kroppens behov. Kroppen har brug for både proteiner, kulhydrater, fedtstoffer, mineraler, vitaminer og vand. Hvis én eller flere af disse udelades fra kosten vil det resultere i fejlernæring. Der findes to former for underernæring – akut underernæring og kronisk underernæring. Akut underernæring opstår ofte i forbindelse med akut sygdom, epidemier, hungersnød og sultkatastrofer, mens kronisk underernæring strækker sig over en længere periode, hvor kroppen ikke har fået nok mad, vitaminer og mineraler og hvor den fysiske udvikling er gået i stå.  Der findes to former for akut underernæring: ”Marasmus” og ”Kwashiorkor”. Hvor marasmus-børn er meget tynde, apatiske og med fremtrædende knogler, er kwashiorkor-børn opsvulmede pga. væskeophobning og har ofte sår på kroppen. 
Fejl- og/eller underernæring har store konsekvenser for den enkelte, fordi immunforsvaret svækkes og kroppen dermed er lettere modtagelig overfor sygdomme. Børn er mest udsatte, når der er tale om underernæring, fordi deres kroppe er mindre og der derfor skal mindre til at påvirke dem. Udsættes et barn for sult og underernæring kan det få konsekvenser for barnets udvikling både fysisk og mentalt. Hvis et barn i løbet af de første fem leveår får for få vitaminer og mineraler som følge af fejl- og/eller underernæring, kan det få alvorlige konsekvenser for udviklingen af hjernen og nervesystemet.  Det påvirker både motorik, sociale kompetencer, indlæringsevner og resulterer ofte i, at barnet udvikler en lav IQ – og altså dermed har svært ved at følge med i og koncentrere sig om skolen.  Derudover er de børn, der har lidt under kronisk underernæring og som senere hen får rigeligt med mad, i stor risiko for at udvikle type 2 diabetes.

 


Jeg synes selv at jeg måske burde have skrevet det på en lidt mere biologisk måde - som det ser ud lige nu, har jeg jo kun nævnt hvad der sker sådan overordnet set. Jeg ville blive meget lykkelig, hvis folk kunne give mig noget feedback og evt. komme med forslag/guldkorn, så jeg har 100 % styr på hvad jeg skal sige og hvad jeg Ikke skal sige, samt hvad jeg evt. skal ændre i min synops - man må jo gerne ændre i den, skal bare lige gøre opmærksom på det,  når jeg kommer ind til eksamen. 

 

Håber meget på jeres hjælp :) Kan også sagtens sende min synopsis, hvis nogle har lyst til at læse den hele ;) 


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. maj 2012 af frederikkeamaliejensen (Slettet)

Du skal ind på proteinmangel eksempelvis. skriv om hvordan vi tilfører kroppen proteiner, hvad de gør ved kroppen og hvordan de nedbrydes. gå lidt mere i dybden med de biologiske konsekvenser af ovennævnte.


Svar #2
22. maj 2012 af frklundqvist (Slettet)

Okay :) tak! Men tror du det går med synopsen? eller er det helt hen i vejret det jeg har skrevet? 
Burde jeg også skrive noget om osmose?


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. juni 2014 af Kattekatrine (Slettet)

Har du stadig hele din synopsis? sidder lidt i samme situation som dig, og mangler lidt inspiration ... :-) 


Skriv et svar til: AT i biologi og psykologi om sultkatastrofer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.