Matematik

løsning til differentialligning

17. maj 2006 af Miss Frb (Slettet)
hvis jeg har en funktion, som jeg skal gøre rede for, at den er løsning til en given differentialligning. skal jeg så differentiere funktionen eller?

Svar #1
17. maj 2006 af Miss Frb (Slettet)

nu er jeg videre, men jeg ved ikke hvordan diff-kvotienten bliver?
når jeg differentiere xe^x?

Brugbart svar (0)

Svar #2
17. maj 2006 af Nakita (Slettet)

f(x)=xe^x
f'(x)=xe^x+1*e^x

Var det det du mente?

Brugbart svar (0)

Svar #3
17. maj 2006 af piper (Slettet)

Ja. Man integrerer for at bestemme løsningen, så derfor skal du gøre det modsatte (differentiere) for at nå tilbage til differentialligningens forskrift.

Hvis løsningen differentieret er lig differentialligningens forskrift har du ført bevis.

Brugbart svar (0)

Svar #4
17. maj 2006 af stumpL (Slettet)


f(x)=xe^x
f'(x)=xe^x+1*e^x

Hvordan finder du frem til +1*e^x ??

Brugbart svar (0)

Svar #5
17. maj 2006 af Nakita (Slettet)

Fordi man skal bruge "gange-reglen"?

Brugbart svar (0)

Svar #6
17. maj 2006 af stumpL (Slettet)

ahh denne... (f*g)'(x)

Brugbart svar (0)

Svar #7
17. maj 2006 af Nakita (Slettet)

(f(x)*g(x))'=f(x)*g'(x)+f'(x)*g(x)

Brugbart svar (0)

Svar #8
17. maj 2006 af Nakita (Slettet)

Genau! :D

Skriv et svar til: løsning til differentialligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.