Musik

Teorien bag "Kvintcirklen".

20. maj 2007 af aetas (Slettet)
Hej alle.

Jeg har fået en del henvendelser om, hvad "kvintcirklen" egentlig er, og dens funktioner. Her følger et uddybende svar:

En hver tone kan vælges som "tonika" (en tonearts første trin ELLER akkorden på den pågældende tone) eller grundtone i skala.

Her ses kvintcirklen:
http://www.koege-gym.dk/fag/musik/musikteo/kvintcmb.gif

Lad os starte med "krydstonearterne", altså dem med #.
Krydstonearterne går opad i såakldre kvinter (kvint betyder "5"). Dominanten, som er den 5 tone, i den toneart du kigger på grundtonen i den næste.

Eks:
C-dur har INGEN krydser, men dens 5 tone er et G, hvorfor den næste tone på kvintcirklen er et G. G-dur har ET kryds (tonen Fis (F#)), og dens dominant er D, hvorfor at næste tone der ses på cirklen, er D-dur. D-Dur har TO krydser (Fis og Cis (F# og C#)) og D-durs dominant er A, som derfor er næste tone på cirklen og har TRE krydser. Sådan fortsætter det rundt, og jeg håber du har gennemskuet systemet.
Udfra dette teori oven over, kan jeg som lille side bonus fortælle, at det sidst tilkomne kryds ALTID er skalaens 7. tone, også kaldet "ledetonen".

Hvis du kigger på cirklen igen, kan du se, at der står toner overfor hinanden. Alle dur-tonerne står på sin række samt alle mol-tonerne står på en række. De dur-mol tonearter som står overfor hinanden, er de såkalte "parallel-tonearter", som kan defineres som: "Dur-akkordens tilsvarende Mol-akkord med samme antal # (krydser) eller B'er".
Altså C-dur og A-mol er parallel-tonearter fordi de ingen krydser eller b'er har. G-dur og E-mol er parallel-tonearter, fordi de begge har et kryds (Fis (F#)). F-dur og D-mol er parallel-tonerarter fordi de begge har et B, nemlig for Bb (altså et B for b).

B-tonearter går modsat Krydstonearterne ned i Kvinter (eller opad i kvarter (den 4. tone) om man vil). Tonika i den ene toneart bliver dominant i den næste, samt det sidste tilkomne b står altid foran skalaens 4.tone - hvorfor man kan sige det går opad i kvarter.

Jeg repetere til teorien:
C-dur har ingen b'er, men C ER dominant i F-dur, hvorfor den næste tone er F-dur. F-dur har ET b, nemlig tonen b, og F er dominant i B-dur, hvorfor B-dur er den næste akkord vi ser, som har TO b'er, nemlig B og Eb (Es). Sådan køre dette videre i samme princip som ved Krydstonearterne.

Nogen kvintcirkler har ved akkorden B et H stående foran, men dette skal man ikke lade sig snyde af DA B OG H ER DE SAMME TONER!!! - kært barn har mange navne.

Hvis du ønsker at læse mere om nogle af de begreber jeg bruger, f.eks. kvart og kvinter, kan du læse mit indlæg om "Teori ved Intervaller".

Har du spørgsmål kontakt mig endelig - håber det kan bruges!

Brugbart svar (2)

Svar #1
21. maj 2007 af lålåseje (Slettet)

1000 tak !!!! til stor glæde for mig..

Skriv et svar til: Teorien bag "Kvintcirklen".

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.