Matematik

Guldkorn til 9. klasses mndt. eksamen

26. maj 2004 af jberget (Slettet)
Man hører jo at et 13-tal kræver en indsats udover pensum - nogen der ligger inde med gode udregninger som man kan forsøge at komme ind på?

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. maj 2004 af Mokkasmølf (Slettet)

Storken er et stolt dyr -husk det endelig!! Vigtig detalje! Min veninde ville have fået 11 i dansk, hvis hun havde vidst det! Husk det!

Brugbart svar (0)

Svar #2
27. maj 2004 af kchung (Slettet)

Der boede Aborigonals i Australien, husk det, kunne have fået 13-tal

Brugbart svar (0)

Svar #3
27. maj 2004 af shack (Slettet)

Det er en forholdsvis nem prøve fordi I kommer til at sidde i grupper og arbejde. Så hvis du har styr på dine ting, så er der ikke rigtig nogen guldkorn.
Det er også vigtigt at læren kan se, at du har et godt arbejdsforhold med din makker! Det trækker op.
Fik selv 11, så kan ikke sige så meget mere.

Brugbart svar (0)

Svar #4
27. maj 2004 af Mads^^ (Slettet)

det ville være fint at bevise at a^3+b^3=c^3

Brugbart svar (0)

Svar #5
27. maj 2004 af Louise H (Slettet)

Nej phytagoras sætn. siger at a^2+b^2=c^2 hvor c er hypotenusen og a, b er kateterne.

Brugbart svar (0)

Svar #6
27. maj 2004 af sigmund (Slettet)

Mads^^, hvad er det for en sætning, du henviser til?

Brugbart svar (0)

Svar #7
27. maj 2004 af -1^(1/2) (Slettet)

Da jeg selv fik 13 i mat/fys/tys/eng i folkeskolen (2002) kan jeg konkludere følgende:

Bevis at a^3 + b^3 = c^3 (jf. Mads^^)

Bevis at -1 = 1
Hint: k = kvadratrod
k(-1) = k(-1)
k(-1/1) = k(1/-1)
k(-1)/k(1) = k(1)/k(-1)
k(-1)k(-1) = k(1)k(1)
-1 = 1

Brugbart svar (0)

Svar #8
27. maj 2004 af sigmund (Slettet)

Jeg er uenig med dig i nogen af dine mellemregninger. Hvordan kommer du fra sqrt(-1)/sqrt(1)=sqrt(1)/sqrt(-1) til sqrt(-1)/sqrt(-1)=sqrt(1)/sqrt(1)? 1/sqrt(1) er da ikke sqrt(-1). Det er sqrt(1).

Brugbart svar (0)

Svar #9
27. maj 2004 af -1^(1/2) (Slettet)

Når tegent "/" ikke er med, betyder det gange min ven!

Brugbart svar (0)

Svar #10
27. maj 2004 af -1^(1/2) (Slettet)

Måske er tegnet * at foretrække?

Brugbart svar (0)

Svar #11
27. maj 2004 af 404error (Slettet)

#7: Den er klassisk. Jeg foretrækker dog at se den som et udmærket modbevis for, at regnereglen

sqrt(a/b)=sqrt(a)/sqrt(b)

kan udvides til at omfatte negative a eller b.

Brugbart svar (0)

Svar #12
27. maj 2004 af *A* (Slettet)

Jeg fik selv 11 i mat, men gjorde bare hvad man skulle og vår så lidt spørgende overfor nogle ting.
Kender nogle der fik 13 de inddrog vist cos og sin i deres 9 klasses eksamen men det kræver jo at man har tjek på hvad det er

Brugbart svar (0)

Svar #13
27. maj 2004 af sigmund (Slettet)

Nå, jeg har skrevet forkert i #8. Der skulle selvfølgelig stå sqrt(-1)*sqrt(-1)=sqrt(1)*sqrt(1).
Jeg vil desuden give 404error ret. Det skal ses som et modbevis for, at regnereglen sqrt(a/b)=sqrt(a)/sqrt(b) kan udvides til negative tal.

Brugbart svar (0)

Svar #14
27. maj 2004 af -1^(1/2) (Slettet)

Ja, det er en ægte klassiker!

Thou shall not have mathematical paradoxes!

Brugbart svar (0)

Svar #15
27. maj 2004 af sontas (Slettet)

Ehmmm ved ikke om jeres bevis-ting er ment som en joke, men du er sikret et 13-tal bare du kan finde ud af at finde toppunktet for parabel og bruge cos og sin-relationer i retvinklede trekanter.

Brugbart svar (0)

Svar #16
28. maj 2004 af Mads^^ (Slettet)

Ofte er det nu næppe hensigtsmæssigt at bruge relationerne i en retvinklet trekant :]

Brugbart svar (0)

Svar #17
28. maj 2004 af Fog (Slettet)

Hvis man vil have 13 kan man jo snakke om at e^i*Pi = -1 det vil med sikkerhed gøre din matlærer overrasket! Kan udvides til e^i*PI*n = (-1)^n , n tilhørende de naturlige tal.

eller begynde på Andrew Wiles' bevis af Fermats sidste sætning eller noget... :P

Brugbart svar (0)

Svar #18
28. maj 2004 af CP (Slettet)

tja, da jeg gik i 9.klasse sidste år, var der masser der fik, 11 og 13, uden at skulle bevise noget særligt. klassens gennemsnit blev på 10,et eller andet

Brugbart svar (0)

Svar #19
30. maj 2004 af JoyNipz (Slettet)

Wow en god tråd... (skal selv til den eksamen i 9. klasse) og jeg vil følge disse gode råd og inddrage parabel, hyperbel, enhedscirklen osv.

De Kærligste Hilsner
JoyNipz

Brugbart svar (0)

Svar #20
05. juni 2006 af Jakobmp (Slettet)

Tror ikke det er skide smart at inddrage enhedscirklen. Tror ikke I er klar over hvor meget stof omkring enhedscirklen der rent faktisk er.
Det er ikke blot:
"Her aflæses cosinus", "Her aflæser vi sinus".

Skriv et svar til: Guldkorn til 9. klasses mndt. eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.