Matematik

Differentialregning m. brøk...

22. november 2008 af thejako (Slettet)

Okay. Jeg har en opgave der lyder på at jeg skal differentiere følgende:

h(x)=x^2/3x+5.

Er det så korrekt at gøre det på denne måde:

h(x)=f(x)/g(x)

h(x)=f'(x)*g(x)-f(x)*g'(x)

f(x)=x^2
f'(x)=2*x

g(x)=3x+5
g'(x)=3

og så indsætte den i h(x)=f'(x)*g(x)-f(x)*g'(x)?

Vh Teresa.


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. november 2008 af YodawgYowwwwwww (Slettet)

det er rigtig nok, bortset fra den afledede fukntion til h(x) er ikke lig blot

h(x)=f'(x)*g(x)-f(x)*g'(x)

men derimod

h(x)=(f'(x)*g(x)-f(x)*g'(x)/(g(x))^2) 


Svar #2
22. november 2008 af thejako (Slettet)

orh ja, selvfølgelig ... det var bare det øverste der jeg var i tvivl om...


Skriv et svar til: Differentialregning m. brøk...

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.