Dansk

Jagten på et menneske... hjææælp please!

12. januar 2010 af Snuser - Niveau: 9. klasse

Hej søde mennesker...

Jeg har fået en masse opgaver til bogen: "Jagten på et menneske". Nogle der vil hjælpe?

1. Resume
Giv et kort præcist resume af bogen. Gem dine egne meninger til senere!
2. Hvilken genre tilhører bogen ?
Diskuter det i gruppen, og skab jeres egen genredefinition. Når I gjort dette vil I få udleveret andre
genre definitioner og I skal nu sætte dem op imod jeres egen definition
3. Komposition
Hvordan er bogen bygget op ?
Hjælpeord: berettermodel, spændingskurve, kapitel-afslutninger, modsætninger, er bogen opbygget
med et enkelt hovedforløb eller på anden måde
4. Tid
Hvornår foregår historien ? Hvor lang tid varer den ? Er den kronologisk ? Forekommer der
tidsspring ?
5. Fortælleteknik
Hvordan bliver historien fortalt ? Her tænkes på synsvinkel, fortæller og fremstillingsform.
Hvem er fortæller og hvor synlig er han ? Er fortælleren alvidende ? Hvor meget fylder fortælleren
er han kommenterende, reflekterende eller vurderende ? Fra hvilken synsvinkel bliver historien
fortalt. Hvordan er tempoet ?
Hvorfor har Svend Aage Madsen valgt at fortælle historien sådan, hvilke effekter giver det ?
6. Miljøkarakteristik
Beskriv de to miljøer/verdener, herunder de to forskellige former for at behandle de arbejdsløse.
Du skal benytte dig af de oplysninger der gives både direkte og indirekte.
Kommenter både ”Et lidet fantasifuldt forslag”(43-46) og ”Et beskedent forslag”(84-85).
Hvordan bliver der argumenteret for forslagene ? Hvad er dine tanker – kunne det gennemføres ?
7. Personkarakteristik
Giv en grundig karakteristik af følgende personer:
• Asser (begge to)
• Tobia/Nøk (begge to)
Arbejdspapir til ”Jagten på et menneske”.
Tjørnegårdsskolen april 2001.
Side 2 af 3
Vælg desuden to bipersoner og beskriv dem og deres betydning for historien
Hvilke personer står i modsætning til hinanden ? Hvem har vi indre><ydre syn hos ?
Hjælpeord: udseende, væremåde, handlinger, udtalelser, egenskaber, drømme, tanker og
værdinormer med flere.
8. Identifikation
Hvilke identifikationsmuligheder er der i bogen ? Diskuter hvorvidt det er vigtigt, at kunne
identificere sig med de tekster man læser.
9. Holdninger og værdier
Diskuter arbejdsløshed(ungdoms). Tag udgangspunkt i bogens to scenarier. Overvej desuden hvad
begrebet livskvalitet dækker over – er det for eksempel godt/skidt med et arbejde ?
Bogen stiller nogle store spørgsmål diskuter dem.
• Hvad er et godt liv ?
• Har mennesket behov for at kæmpe for tilværelsen ?
• Hvad er vigtigst proces eller produkt ? Eller findes der en middelvej ? (se eventuelt side 32)
• Mennesket drømmer altid om et bedre liv – hvad gavner det ?
• Hvordan opstår vores drømme/mål og hvordan indvirker disse drømme på vores
virkelighed/hverdag ?
• Hvordan påvirker medierne vores drømme og forståelse af virkeligheden ?
• Hvordan får vi skabt vores identitet ? Er det arbejde, familie, venner, kærlighed, nederlag,
sejrer…
10. Budskabet med bogen
Hvorfor har Svend Aage Madsen skrevet bogen ? Hvad betyder titlen ? Hvilken af de to verdener i
bogen kom først ? Er punkterne 2 til 8 med til at understøtte budskabet i bogen - Hvordan ?
11. Perspektivering
Hvad kan vi bruge bogen til ?
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. januar 2010 af chiiiqaa

Jamen har du ikke læst bogen? :) for så må du da kunne svare på noget :)


Brugbart svar (19)

Svar #2
13. januar 2010 af chiiiqaa

https://www.studieportalen.dk/Opgaver/AnalyseogfortolkningafJagtenp%C3%A5etmenneske-9142.aspx


Svar #3
13. januar 2010 af Snuser

Jo, jeg har læst til s. 60, vi skal lave spørgsmålene hen af vejen..

men har problemer med spørgsmål  : 3,4,9,10&11 (:


Brugbart svar (6)

Svar #4
21. marts 2010 af Freko

hey er der ikke nogen der har en indledning analyse og fortolkning af jagten på mennesket hvis i vil være søde tak


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. marts 2011 af idahøj (Slettet)

sjovt nok .... har jeg fået helt de helt samme spørgsmål, til min opgave om Jagten På Et Menneske .... Jeg har du lidt problemer med berettermodellen .. :-)


Svar #6
03. april 2011 af Snuser

forstår ikke helt dit spørgsmål/svar :)


Brugbart svar (0)

Svar #7
07. april 2011 af Younes8210 (Slettet)


Brugbart svar (0)

Svar #8
07. maj 2013 af reza511 (Slettet)

ikke rigtig nok

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #9
04. januar 2015 af B4ever

jeg har brug for hjælp med opg. 3-bogens komposition. Hvad er bogens komposition?er der nogle, som kan svare på det...


Brugbart svar (0)

Svar #10
27. november 2019 af hawr0086

Ja jeg gør. 

komposition, inden for billedkunst og tekster den måde, emnet er opfattet på, og den dermed sammenhængende disposition af rum, billedflade, tekstforløb (omfang, centrering, balance, horisont, kontraster, scener osv.). Ordet komposition kommer af latin compositio 'sammensætning', af componere 'sætte sammen'.

Svar: 

I historie 1, hvor de arbejdsløse bliver jaget, der har de 100 % god grund og behov for at kæmpe for tilværelsen. De bliver jaget indenfor jagttidspunktet, så de bliver nødt til at kæmpe, for at overleve. I historie 2, har de ikke noget specielt at kæmpe for, hvis de har trukket frinummer, kan de helt selv vælge, hvordan de vil have deres tilværelse til at være.

Man har altid lov til at drømme. Et eks. s. 58ø der siger Tobia: 'Man drømmer det man savner'. Alle drømmer vel om et perfekt liv. Men det er næsten umuligt at opnå.

Ens drømme opstår vel ud fra ens hverdag og virkelighed, Man sætter sig nogle mål for ens liv og hverdag, som man gerne vil opnå.

 Det påvirker meget, på den måde at vi følger med i omverdenen og ens samfund gennem medierne, på den måde for man en forståelse for virkeligheden.

 identitet: Er det arbejde, familie, venner, kærlighed, nederlag, sejrer... Ens identitet bliver skabt ud fra samfundet og ens familie, venner osv. Dem man omgås har stor betydnind, for ens identitet.

Budskab: Jeg vil mene at budskabet i bogen er, at man skal være tilfreds med sin tilværelse. At vi skal være glade for at vi har det som vi har det. Hvis nu vi skulle snige os ud af vores dør hver dag, for at komme nogle steder. Vi kan kæmpe for at nå frem til det vi gerne vil være. 

Er ikke 1100% sikker på om det er rigtigt 


Brugbart svar (0)

Svar #11
27. november 2019 af hawr0086

svar til spørgsmål 4.

Svar: Historien foregår som noget der kan ske i fremtiden. Som vores samfund ser ud i dag, så ligner det ikke det der foregår i bogen. Det ville sikkert kunne lade sig gøre ud i fremtiden. Der er ikke noget tidsspring eller flash forward/back i romanen. Jeg vil mene at de to historie foregår omkring en uges tid. Fortællerteknik: I den første historie, er det en jeg-fortæller, som bliver fortalt af Asser. Der er et eks. s. 6ø Jeg begyndte at lunte op ad Vesterbrogade.

spørgsmål 10. 

Budskab: Jeg vil mene at budskabet i bogen er, at man skal være tilfreds med sin tilværelse. At vi skal være glade for at vi har det som vi har det. Hvis nu vi skulle snige os ud af vores dør hver dag, for at komme nogle steder. Vi kan kæmpe for at nå frem til det vi gerne vil være. 

spørgsmål 11. 

idk, men det kunne være at man kan bruge den til hvis det er man går en forkeret vej, det vil sige at gøre nooget dumt. eller også til at man skal beskytte sig selv. ik sikker på dette svar 


Brugbart svar (0)

Svar #12
27. november 2019 af hawr0086

10. Holdninger og værdier
Er det godt eller skidt med et arbejde? At have et arbejde er selvfølgelig en god ting, men det kan blive vendt til en dårlig ting, hvis hele ens liv handler om at arbejde. Fx mener frinumrene, at gråjakkerne bruger al deres tid på at tjene penge, og de mener at der er mere i livet end penge. Vi synes personligt det er godt med et arbejde men det skal ikke fylde det hele. Hvad er et godt liv? Vi synes, at når man er elsket af nogle, og når man selv har en familie eller nogle gode venner, som man kan elske, så har man et godt liv. Materielle ting kan gøre en glad, men vi mener ikke at det kan gøre ens liv godt, hvis man har alverdens penge, men ikke nogen man elsker. Har mennesket behov for at kæmpe for tilværelsen? Vi synes ikke at man skal kæmpe for tilværelsen, hvis man med tilværelsen mener at kæmpe for overlevelsen. Vi synes derimod det er vigtigt, at kæmpe for at få et godt liv, og ikke bare få alting foræret. Hvad er vigtigst, proces eller produkt? Vi synes processen er vigtigst, men at opnå målet og produktet er skam også betydningsfuldt. At opnå et mål eller fuldføre en opgave kan betyde meget for en person og for mange kan det være tilfredsstillende. At man først kan ånde lettet op og slappe af når man opnået dette "produkt". Men som sagt mener vi at turen og oplevelserne på vej hen imod målet er det mest vigtigste. Et menneske kan ændre sig meget under en oplevelse og lære meget om at arbejde for at nå det man gerne vil have. Hvad gavner et bedre liv? Gruppen mener at det at være sig selv er en stor del af at få et godt liv. Hvis du er afslappet, er dig selv og ikke desperat leder efter lykke så vil det lige pludselig ud af det blå ramme dig mens du mindst venter det. Selvfølgelig kommer det an på hvem du er og hvad der gør dig glad. Men i vores gruppe mener vi at det at være sig selv og leve i nuet indebærer en hel del.


Brugbart svar (0)

Svar #13
27. februar kl. 10:23 af SarahSørense

Nogen der har lavet den med fortællerteknik?

Brugbart svar (0)

Svar #14
27. februar kl. 11:08 af Stygotius

Hvis nogen skulle være interesseret, kan jeg sende min oversigt over fortælletekniske begreber. Jeg skal bruge en mailadresse at sende til. Skriv  til  [email protected] 


Skriv et svar til: Jagten på et menneske... hjææælp please!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.