Matematik

Reducére brøk!

09. marts 2010 af Unknownnigger (Slettet) - Niveau: B-niveau

5x3 - 25x2y / 3x2 - 15xy

Nogen?


Brugbart svar (1)

Svar #1
09. marts 2010 af hfh42 (Slettet)

Sæt 5x uden for parantes over brøkstregen og sæt 3 uden for parantes under brøkstregen, dermed skulle du gerne få noget du kan forkorte væk ;-)


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. marts 2010 af Andersen11 (Slettet)

Prøv at sætte parenteser, så det ikke kan misforstås, at du mener

(5x3 - 25x2y) / (3x2 - 15xy)


Svar #3
09. marts 2010 af Unknownnigger (Slettet)

hfh42... hvad sker der så med potenserne??


Brugbart svar (1)

Svar #4
09. marts 2010 af hfh42 (Slettet)

Når du sætter disse ting uden for parantes får du

5x(x2 - 5xy)  /  3(x2 - 5xy)

De to paranteser kan hermed forkortes væk

Ideen er at man kan skrive 5x3 som 5x*x2 og man kan skrive 25x2y som 5x*5xy osv.

Det er det samme som: x2 = x*x, og at 25 = 5*5


Svar #5
09. marts 2010 af Unknownnigger (Slettet)

ok ja

jeg får det endelige resultat til (5x) / (3)


Brugbart svar (0)

Svar #6
09. marts 2010 af Andersen11 (Slettet)

Det er korrekt, at man kan forkorte det hele ned til 5x/3 , MEN det oprindelige udtryk er ikke defineret hvis x2 - 5xy = 0, altså hvis x = 0 eller hvis x = 5y , selvom y slet ikke indgår i det forkortede udtryk.


Svar #7
09. marts 2010 af Unknownnigger (Slettet)

hvad ville det engelige resultat efter din definition blive?


Svar #8
09. marts 2010 af Unknownnigger (Slettet)

endelige*


Brugbart svar (0)

Svar #9
09. marts 2010 af jnl123

du kan skrive

f(x,y) = 5*x/3    (x≠0, x≠5*y)


Brugbart svar (0)

Svar #10
09. marts 2010 af Andersen11 (Slettet)

Resultatet er, at

(5x3 - 25x2y) / (3x2 - 15xy) = 5x(x2 - 5xy) / (3(x2 - 5xy)) = 5x/3 , for x ≠ 0 og x ≠ 5y .


Svar #11
09. marts 2010 af Unknownnigger (Slettet)

ok men det er ikke nødvendigt at skrive x ≠ 0 og x ≠ 5y... eller hvad?

har du MSN eller lignende? - Så kan jeg bare spørge dig næste gang jeg står fast i noget matematik.


Brugbart svar (0)

Svar #12
09. marts 2010 af Andersen11 (Slettet)

Jo, det er da nødvendigt for at forklare, at man ikke dividerer med 0 undervejs.


Svar #13
09. marts 2010 af Unknownnigger (Slettet)

ok. Men bruger du MSN eller lignende?


Brugbart svar (0)

Svar #14
09. marts 2010 af jnl123

Du kan bare skrive herinde. Der er altid svar til matematik-spørgsmålene


Svar #15
09. marts 2010 af Unknownnigger (Slettet)

ok

Et 2. Gradspolynomium har toppunkt i (2,1) og f(4) = 3. Find forskriften for f.

hvad gør jeg?


Brugbart svar (0)

Svar #16
09. marts 2010 af jnl123

f '(2) = 0     =>     f '(x) = 2-x      =>      f(x) = 1/2*x^2-2*x+K

f(4) = 3     =>     f(4) = 3 = 1/2*4^2-2*4+K      =>     K = 3

f(x) = 1/2*x^2-2*x+3

det er bedst at oprette en ny tråd til et nyt spørgsmål :)


Svar #17
09. marts 2010 af Unknownnigger (Slettet)

ja tænkte lige på det xD


Skriv et svar til: Reducére brøk!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.