Andre fag

Ny gymnasiereform

03. juni 2003 af Jean
Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide, hvad Jeres mening om den nye gymnasiereform er ?

Svar #1
03. juni 2003 af Jean

http://www.emu.dk/gym/reform/nyheder.html

Brugbart svar (0)

Svar #2
03. juni 2003 af Casanova (Slettet)

Jeg ved ikke om det er fordi, at jeg er sprolig og ikke rigtig forstår noget af naturfag (heldigvis færdig), men jeg synes det er en dårlig ide at sammensmelte de to linier.

Desuden dét, at gymnasiet bliver mere naturvidenskablig-orienteret, synes jeg er negativt og beklageligt! De siger, at man forbereder eleverne på en evt videregående uddannelse, så de er godt rustet, men jeg synes ikke rigtig, at man kan sige, at man forbereder eleverne! Hvis man ikke skal have en uddannelse, hvori det ikke kræves, at have de naturvidenskabelige fag, så kan man jo ikke rigtig bruge det til noget!! Men omvendt kan man jo sige, at det er godt, at eleverne får samfundsfag som et obligatorisk fag, men alt det er andet er dumt. Og sammensmelte Naturfag og Geografi, kan jeg heller ikk se pointen i! Jeg ved godt, at jeg har et pessimistisk syn på denne reform, men det er bare det, jeg føler.. Yderligere, tror jeg ikke at elev-tallet vil stige de kommende år, men falde betydeligt, idet at mange ikke vil have de naturvidenskablige fag!

Mvh Casa..

Brugbart svar (0)

Svar #3
03. juni 2003 af MarieBS (Slettet)

Jeg synes også det væsenligste problem er at de slår linierne sammen. Jeg er heller ikke sikker på jeg synes det er grundforløb er en helt vildt god idé. Jeg kan selvfølgelig kun tage udgangspunkt i mig selv, og da jeg var færdig med folkeskolen, var jeg da ret sikker på, at jeg var mere til matematik end sprog. Jeg havde jo ligesom haft en del år til at finde ud af det! Godt nok skal gymnasiet jo være alment dannende, hvilket jeg heller ikke har noget imod, men jeg synes det ville være ægerligt hvis mulighden for at være hardcore matematiker eller hardcore sproglig forsvandt. I betragtning af at sprogfag er noget nær døden for mange matematikere, og matematik det samme for mange sproglige, synes jeg ikke der er nogen grund til at fratage folk mulighden for at vælge. Som det ser ud i dag, er der jo alligevel rigelige muligheder for at tage sprog som matematiker og matematiske fag som sproglig, hvis man ønsker det. Desuden mister man entusiasmen ved at føle at man spilder sin tid på at lære noget, som man ved man aldig får brug for.

Men der er da ingen tvivl om, at den nye gymnasiereform vil være en fordel for nogen. Den ville bare ikke have været det for mig...

Brugbart svar (0)

Svar #4
03. juni 2003 af krelle (Slettet)

Jeg mener den er dømt til fiasko. Såvidt jeg kan læse udfra linket, vil man gøre det mere studierettet? Men hvorfor siger man så at alle skal have et fælles grundforløb? For mig virker det lidt dobbeltmoralsk.

Brugbart svar (0)

Svar #5
03. juni 2003 af Lurch (Slettet)

Det fælles grundforløb er til at give eleverne indblik i de foskellige fag, som er meget forskellige fra folkeskolens niveau og metode!

Brugbart svar (0)

Svar #6
03. juni 2003 af krelle (Slettet)

ups, blev ikke helt færdig. Jeg er selv matematiker og jeg har haft tre naturvidenskabelige valgfag, deraf to højniveau. Jeg må indrømme at jeg ikke kan gennemskue meningen med den nye reform. Men det er også lidt svært, da det ikke står særligt udførligt på den hjemmeside. er der nogle der ved hvor man kunne læse de konkrete krav. Eller de er måske slet ikke lavet endnu?
Lige nu sidder jeg med en følelse af at være glad for jeg er færdig med gymnasiet om 2 uger, og ikke skal til at begynde på det under den nye reform.

Brugbart svar (0)

Svar #7
03. juni 2003 af Lurch (Slettet)

Det er rigtigt der ikke er opgivet nogle konkrete oplysninger i detaljer endnu.
Jeg er nu ikke så skeptisk.
Grundforløbet giver mulighed for at se hvad de forskellige fag indholder, og hvorden det fungerer. Der er ingen tvivl om det er meget anderledes end folkeskole/efterskol som de fleste kommer direkte fra. På den måde er man bedre rustet til at tage sine valg senere i forløbet.

Så vist jeg evd vil den nye reform give mulighed for nogle nye fagpakker, som hidtil ikke har været mulige mange steder.
Biologi/kemi på højniveau er et eksempel.
En anden ting som jeg ahr hørt, er at oldtidskundskab blievr afskaffet i løbet af 2 år. Dete r efter min mening en god ting, da jeg synes det er spild af tid o bruge 3 timer om ugen på at lære om divers "røverhistorier" fra det antikke grækenland, og se på vaser.
Men lad os nu se hvad de konkrete forslag går ud på....

Svar #8
03. juni 2003 af Jean

http://presse.uvm.dk/nyt/pm/gymref.htm?menuid=051505

Brugbart svar (0)

Svar #9
03. juni 2003 af MarieBS (Slettet)

Det der med oldtidskundskab havde jeg ikke hørt, men hvis det paser, vil jeg give Lurch ret i, at er en yderst fornuftig forandring. Jeg har heller aldrig forstået, hvorfor noget så perifært kunne få et helt fag for sig selv! Det virker absurd, når man tænker på hvor meget andet godt man kunne lære på den tid. Nogle af mine lærere siger, at det er fantastisk vigtigt for vores bevidsthed og selvforståelse at kende noget tankegods fra det gamle Grækenland. Jeg kan nu ikke forstille mig, at jeg ville have manglet det...

Brugbart svar (0)

Svar #10
03. juni 2003 af krelle (Slettet)

Jeg var måske lidt hurtig, og jeg må sige at jeg heller ikke har sat mig voldsomt ind i det. Jeg ved kun hvad jeg har hørt fra medierne og så linket.

Brugbart svar (0)

Svar #11
03. juni 2003 af SP anonym (Slettet)

Jeg har faktisk oss' hørt at sprog som spansk, fransk, italiensk, russisk og japans ska' afskaffes, da vi ska' koncentrere os mere om tysk. Det syn's jeg er fuldstændig åndssvagt. Jeg er helt vildt glad for at jeg har muligheden for at lære et nyt sprog. Men lad os nu se om de overhovedet bli'r afskaffet!

Desuden mener jeg at den nye gymnasie reform har nogle fordele. Men alligevel er jeg glad for at jeg nåede at komme på gym inden den bli'r indført. Det er en god fordel at man ka' vælge "pakker". Men jeg syn's at det er åndssvagt at sproglige ska' ha' fysik og kemi på c-niveau, med mindre at de vælger det på højere niveau. Der er altså en grund til at man (bl.a mig) er blevet sproglig... og det er at slippe for så meget matematik, fysik og kemi som muligt :)

Brugbart svar (0)

Svar #12
03. juni 2003 af SP anonym (Slettet)

hvorfor lave om på noget som fungerer fint? jeg tror det bliver et stort problem at få samlet sproglige og matematiske linjer, pga. faglig kompetance. og sammenarbejde mellem fagene er jeg personligt meget i mod, da det bare er endnu et skridt nærmere noget naturfags agtigt, bare for matematikerne også.

Brugbart svar (0)

Svar #13
03. juni 2003 af Casanova (Slettet)

Jeg ved ikke om det bare er mig, men jeg er faktisk meget fascineret af faget oldtidskundskab!

Selvom jeg er 2g'er nu, har jeg da gjort mit research, og der er mange gode elementer i faget, som jeg tror vil gavne mig i fremtiden! Jeg glæder mig især til at høre om det græske mytologi.

Men som man siger, "Hver sit menneske, hver sin smag". ;-)

Brugbart svar (0)

Svar #14
03. juni 2003 af SP anonym (Slettet)

Der er positive ting og så er der negative ting ved reformen. Jeg kan i det hele taget ikke rigtigt fordrage den lille frøken næsevis (læs Tørnæs), der tydeligvis kun skal have noget at blive husket for, når hendes dage er talte. At SF kan gå ind for reformen synes jeg er overraskende. Men mon ikke de har lagt vægt på de nye eksamensformer - som jeg også er tilhænger af (gruppeeksamen og andet guf). At oldtidskundskab bliver afskaffet kan jeg ikke rigtigt forholde mig til, da jeg ikke har haft det endnu, men jeg går ud fra, at beslutningen her er rigtig.
Selve grundforløbet forholder jeg mig meget kritisk til - kan ikke rigtigt gennemskue, hvordan det skal fungere. Synes det lyder som spild af tid at have et introduktions(halv)år.
At geografi afskaffes er en skandale. Det er god almen viden, og her er jeg i opposition til reformen.

Min bedømmelse: 7 pil ned

Svar #15
03. juni 2003 af Jean

Fra: http://www.dr.dk/nyheder/politik/article.jhtml?articleID=101570

"Den konservative uddannelsesordfører, Helle Sjelle, glæder sig over, at fagene religion og oldtidskundskab er bevaret."


Brugbart svar (0)

Svar #16
03. juni 2003 af Casanova (Slettet)

Enig med Helle Sjelle.

Brugbart svar (0)

Svar #17
03. juni 2003 af Lurch (Slettet)

Hmmm mærkeligt. Jeg hørte i radioen i dag, at oldtidskundskab skulle afskaffes....

Brugbart svar (0)

Svar #18
04. juni 2003 af SP anonym (Slettet)

Hmm det virker snarere som om de vil fylde mere på... nu rabler det for de borgerlige svin

Brugbart svar (0)

Svar #19
04. juni 2003 af SP anonym (Slettet)

Der er vel gode og dårlige ting i den reform og eftersom jeg ikke "helt" kan gennemskue hvordan den i praksis vil jeg helst ikke udtale mig alt for skråsikkert om den - se bare hvor mange (forkerte) rygter der allerede cirkulerer :~) Men grundlæggende mener jeg det er et stort problem ikke længere at tage højde for de individuelle forskelle der berettigede opdelingen i en sproglig og en matematisk linje. Både sprog og naturvidenskab er vigtigt for en forståelse for den verden man færdes i men det betyder jo ikke at indlæringen og prioriteringen af kompetencerne skal være ens for alle! Hvis man er sprogligt/humanistisk orienteret virker det tåbeligt at man skal stoppes på et hold sammen med matematikere og indlære en fælles viden om matematik, fysik og ligenende. Det alle har brug for er en matematisk forståelse og logik men den kan indlæres meget bedre hvis man differentierer mellem dem der skal bruge den konkrete naturvidenskab i det senere forløb og dem som kan "nøjes" med at få en forståelse for den logiske tankegang. Man hæver det naturvidenskabelige niveau over hovederne på de sproglige og sænker samtidig uværgeligt niveauet for de matematiske. Det samme gør sig for øvrigt sikkert gældende for sprogfagene selvom de vist er blevet markant nedprioriteret...

Brugbart svar (0)

Svar #20
04. juni 2003 af Kaare (Slettet)

Hov... det var altså mig der skrev det! Min autologin har måske ikke virket...

Forrige 1 2 3 4 Næste

Der er 78 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.