Almen studieforberedelse (AT)

Samfundsfag - kvalitativ og kvantitativ metode

17. maj 2010 af FrkHoltegaard (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej :)

Jeg har læst afsnitten i AT tale, men er stadig lidt i tvivl. Jeg skriver AT i bl.a. samfundsfag om illegale mexikanske immigranter i USA. Mit materiale er nogle statistikker og nogle sider om immigrationsteori.

Hvis jeg har tænkt mig at redegøre for noget af den teori i mit metode afsnit, hvad hører dette så under? Kvalitativt eller kvantitativt?

Og så er der de der statistikker. Sådan som jeg har forstået det, ligger det kvantitative i selve det at indsamle statistikkerne (f.eks. lave et spørgeskema), hvilket jeg jo ikke har gjort, da jeg bare har fundet dem på nettet. Jeg har i sinde at analysere  statistikkerne og sætte dem ind i en sammenhæng. Er det så den kvalitative metode jeg bruger?

På forhånd tak for hjælpen :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. maj 2010 af JJ-cool (Slettet)

Du skal nok kunne vurdere hvorvidt de statistikker, du anvender, er kvantitative eller kvalitative.
Kvantitative er at man har spurgt et meget stort antal mennesker - giver stor statistisk sikkerhed i og med popuilationen af adspurgte er meget stor
Kvalitative dækker over, at du spørger en mindre gruppe individer men forsøger at gå i dybden med deres svar - altså forsæger at forklare hvorfor de har gjort, som mde gjorde. den er selvfrølgelig ikke nær så dækkende og sikker som den kvantitative, men til gengælkd mere dybdegående:;

den metode du anvener skal jeg ikke kunne sige noget om, men begreberne omhandler udelukkende metoder til indsamling af informationer/data


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. maj 2010 af Economist (Slettet)

Statistik kan ikke siges generelt at være kvantitativt, men det er det dog oftest. En undtagelse der bekræfter reglen kunne være, hvis vi kigger på statistik om ledighed. Den registerbaserede database (også kaldet RAM) er eksempelvis en yderst kvantitativ statistik, hvor alle personer i arbejdsstyrken registreret i en database, hvorfra det er muligt at holde regnskab med, om de er ledige, og i hvor lang tid de muligvis er det. AKU er en anden statistik over ledighed, men denne er baseret på spørgeskemaer, om end det er i rigtig stort antal, så den kan fange noget lidt andet og mere, end RAM kan. Umiddelbart kan AKU altså betragtes som en slags kvalitativ statistik, men det er altså ikke så ofte, at den slags ses.

Når du beskæftiger dig med store datamængder, sætter det op i figurer og tabeller for at beskrive og forklare en udvikling vil det helt sikkert blive kaldt for kvantitativ metode i gymnasiet. Det skal du ikke være mange for. Hvis det kun var det at indsamle data, der var kvantitativt, ville det næsten kun være Danmarks Statistik, der kunne bryste sig af brugen af denne metode.


Skriv et svar til: Samfundsfag - kvalitativ og kvantitativ metode

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.