Matematik

uden hjælpemidler

20. maj 2010 af -snigeren- (Slettet) - Niveau: A-niveau

 Hejsa

Jeg er har opgaver som jeg ikke helt kan finde ud af.

1) Besten integralet af (2x-1)^6 Jeg har så  fundet stamfunktionen som er lig x^2-x ^6... jeg ved bare ik hvordan jeg skal håndtere det opløftede 6-tal...?

2) En punktmængde i planen er bestemt ved ligningen x^2+y^2-8x-2y-8=0

Omskriver den så til: x^2-8x+y^2-2y-8=0. Er nu klar over at jeg skal bruge kvadratkomplettering... men hvordan...?


Svar #1
20. maj 2010 af -snigeren- (Slettet)

 opgave 2 har jeg fundet ud af...!


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. maj 2010 af XiphiasFO (Slettet)

mener du

∫ (2x-1)6 dx?

så brug substitution.

                     t = 2x-1

              dt/dx = 2

                   dt = 2*dx

½ ∫ (2x-1)62*dx           , forlænger med 2 således at du kan substituere 2*dx med dt, dog skal du huske at trække samme tal fra også så udtrykket forbliver det samme.

½ ∫ t6dt                         , hvor t = 2x-1

fortsæt selv? =)


Svar #3
20. maj 2010 af -snigeren- (Slettet)

 tak for det


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. maj 2010 af mette48

x^2+y^2-8x-2y-8=0                                (x+a)²=x²+2ax+a²

x²+2*4x+y²+2(-1)y-8=0  

Kvadratet på sidste led (a²) mangler, det lægges til og lægges også til på den anden side af =, så ligningen stadig er opfyldt

x²+2*4x+4²+y²+2(-1)y+(-1)²-8=0+4²+(-1)²

Nu omskrives til toleddede størrelser

(x+4)²+(y-1)²-8=0+16+1                             lægger 8 til på begge sider

(x+4)²+(y-1)²=25

(x+4)²+(y-1)²=5²

Grafen er en cirkel med centrum i (-4,1) og radius 5


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. maj 2010 af Economist (Slettet)

#2 Det er spild af tid at lave en "rigtig" og eksplicit substitution. Det kan gøres meget nemmere:

∫(2x-1)6dx=(1/2)∫(2x-1)6d(2x-1)=(1/2)(1/7)(2x-1)7+k=(1/14)(2x-1)7+k


Brugbart svar (0)

Svar #6
21. maj 2010 af mette48

#5

er det så også spild af tid at forklare hvad det er man laver?

#2

Glæder mig over at du forklarer tingene grundigt og ikke bare skriver en løsning


Brugbart svar (0)

Svar #7
22. maj 2010 af Economist (Slettet)

Mit svar er fuldt ud lige så forklaret som #2, at du ikke kan forstå det, grunder i, at du ikke har læst ordentligt på dit bevis. Min måde at substituere på er bare langt hurtigere end #2s, og hvorfor det burde være den måde, jeg gør det på, der var standardlærdom på diverse gymnasier. Hvorfor gøre noget unødigt avanceret, når det kan gøres lettere og meget kortere?

Men igen, du mangler ikke en forklaring i #5. Du har jo alle mellemregningerne. Ingen matematiklærer ville kunne klandre det for ikke at være en fyldestgående besvarelse af opgaven til fuld point.


Skriv et svar til: uden hjælpemidler

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.