Matematik
Faktorisering af brøk
Hej.
Jeg har fået den opgave at jeg skal faktorisere tæller og nævner i følgende brøk
x^2-9x+20
x^2-x-12
Hvad skal jeg gøre??
På forhånd tak.
Svar #1
13. oktober 2010 af peter lind
Find rødderne andengradspolynomierne. Er rødderne r1 og r2 kan polynomiet skrives som a(x-r1)(x-r2), hvor a er koefficienten til x2
Svar #2
13. oktober 2010 af Andersen11 (Slettet)
Man faktoriserer 2.-gradspolynomierne i tæller og nævner ved at finde rødderne i polynomierne. Begge polynomier er normerede (koefficienten a = 1), så de har hver formen
p(x) = (x-r1)(x-r2), hvor r1 og r2 er rødderne i polynomiet.
Svar #3
13. oktober 2010 af mathon
2.gradspolynomierne faktoriseres ud fra deres rødder:
x2 - 9x + 20 har rødderne 4 og 5
x2 - x - 12 har rødderne -3 og 4
Svar #4
13. oktober 2010 af NejTilSvampe
brug at hvis y = (x+K1)(x+K2) = (x-r1)(x-r2)
så er b = K1+K2 og c = K1*K2
K1+K2 = -9 og K1*K2 = 20
K1 = -5 , K2 = -4 => -5-4=-9 og -5*-4 = 20
så tælleren kan skrives som (x-4)(x-5)
det samme med nævneren.
K1+K2 = -1 og K1+K2 = -12
-4 +3 = -1 og -4*3 = -12
så (x+3)(x-4)
du får en brøk : (x-4)(x-5) / (x+3)(x-4) = (x-5)/(x+3)
Det er et lille trik man kan bruge hvis man ikke sidder med en lommeregner.
Skriv et svar til: Faktorisering af brøk
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.
