Matematik

Faktorisering af brøk

13. oktober 2010 af Ezekiel (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej.

Jeg har fået den opgave at jeg skal faktorisere tæller og nævner i følgende brøk

x^2-9x+20

x^2-x-12

Hvad skal jeg gøre??

På forhånd tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. oktober 2010 af peter lind

Find rødderne andengradspolynomierne. Er rødderne r1 og r2 kan polynomiet skrives som a(x-r1)(x-r2), hvor a er koefficienten til x2


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. oktober 2010 af Andersen11 (Slettet)

Man faktoriserer 2.-gradspolynomierne i tæller og nævner ved at finde rødderne i polynomierne. Begge polynomier er normerede (koefficienten a = 1), så de har hver formen

p(x) = (x-r1)(x-r2), hvor r1 og r2 er rødderne i polynomiet.


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. oktober 2010 af mathon

                    2.gradspolynomierne faktoriseres ud fra deres rødder:

                                 x2 - 9x + 20      har rødderne 4 og 5

                                 x2 - x - 12         har rødderne -3 og 4


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. oktober 2010 af NejTilSvampe

 brug at hvis  y = (x+K1)(x+K2) = (x-r1)(x-r2) 

så er b = K1+K2  og  c = K1*K2

K1+K2 = -9  og  K1*K2 = 20

K1 = -5 , K2 = -4 => -5-4=-9 og -5*-4 = 20

så tælleren kan skrives som  (x-4)(x-5)

det samme med nævneren.

K1+K2 = -1 og  K1+K2 = -12

-4 +3 = -1  og  -4*3 = -12

så  (x+3)(x-4)

du får en brøk :  (x-4)(x-5) / (x+3)(x-4) = (x-5)/(x+3)  

Det er et lille trik man kan bruge hvis man ikke sidder med en lommeregner.


Skriv et svar til: Faktorisering af brøk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.