Søgning på: naturgeografi vand. Resultater: 18621 til 18640 af 19366
-
Beregn hvor mange atomer i et molekyle - og tjek
ForumindlægHejsa, Jeg har fået følgende opgave for, og jeg er simpelthen kørt fast i spørgsmål b: Nikoline har isoleret en væske fra en billeart, der lever i Nordnorge. Stoffet giver åbenbart billen en vis beskyttelse mod frost. Hun afbrænder 4,36 g af stoffet i overskud af dioxygen og måler mængden af d... -
Reaktionshastighed - Landolts forsøg
ForumindlægHej. Jeg har et problem med et spørgsmål i min kemi rapport. Det er Landolts forsøg vi skal lave rapport over, og det er med fokus på reaktionshastigheden. Kort sagt skulle de forskellige opløsninger tilsættes natriumhydrogensulfit under kraftig omrøring samtidig med, at stopuret startes. Vi skul... -
Oxalsyre opgave -HJÆLP!
ForumindlægHej alle. Oxalsyre kan fjernes fra rabarbersaften ved at tilsætte calciumchlotid, idet calciumioner sammen med oxalat danner det tungtopløselige salt calciumoxalat monohydrat. Fælgende ligevægt indstiller sig i rabarbersaften: CaC2O4*H2O(s) <-> Ca^2+(aq)+C2O4^2-(aq) I husholdningen kan No... -
De tre velfærdsmodeller
ForumindlægHolder de her oplysninger omkring velfærdsmodellerne vand? Den residuelle/liberalistiske velfærdsmodel 1. Medborgerprincip: Alle har ret til sociale ydelser der finansieres primært over skatterne. 2. Rettigheder knyttet til beskæftigelse: I ringe grad. 3. Hvem begunstiges: Højindkomster og sta... -
plz hjælp med nogle opgaver
Forumindlæg1. En elektrisk komponent kaldes en resistor (modstand), hvis sammenhængen mellem spændingsforskellen (U) over komponenten og strømstyrken (I) gennem komponenten er givet ved Ohms lov: (R er en konstant, som kaldes resistansen). For en resistor er målt følgende sammenhørende værdier af U og I. I/... -
Hvorfor brød Sovjetunionen og kommunismen sammen?
ForumindlægHej Hvorfor brød Sovjetunionen og kommunismen sammen? Hvad er årsagen, og har det noget med Stjernekrigsprojektet at gøre? Hvis der er en hjemmeside, hvor der står om alt det jeg har spurgt om, må i meget gerne skrive det. Jeg er i gang med en aflevering om Den Kolde Krig, så jeg håber i kan ... -
Krafters arbejde
ForumindlægPænt goddag. Jeg sidder og roder med lidt fysik opgaver, og er gået lidt i stå. Opgave 1 En elevator i et tårn vejer 2040 kg. Den løftes 200 m i vejret af en motor. a) Hvor stort arbejde udfører mortoren? Jeg er kommet frem til følgende: F=m*g <=> A=m*g*s=2040 kg*9,82 N/kg*200m = 4006520 Nm... -
Redoxreaktioner
ForumindlægHej. Jeg er kørt fast i nogle efterspørgsmål efter jeg har udført to forsøg. Forsøg: Forsøg 1: I et reagensglas hældes ca. 1 mL 3% H2O2 og ca. 10 dråber 1M H2SO4. I et andet reagensglas opløses en spatelfuld kaliumjodid i et par mL vand. I- oxideres til I2 i sur væske H2O2 reduceres ... -
ethanol
ForumindlægEfter nedbrydningen af cellulose til glucose tilsættes gærceller for at omdanne glucose til ethanol. Den samlede omdannelse fra cellulose til ethanol sker således i to reaktionstrin, som vist i nedenstående reaktionsskemaer (III) og (IV). enzymblanding (C6H10O5)n (aq) → n C6H12O6 (aq) (III) ... -
hornfisk
ForumindlægHej Jeg er gang med en biologi aflevering fra 2012(eksamenssæt), som jeg ikke rigtig kan finde ud af, håber i kan hjælpe. Den voksne hornfisk, Belone belone, er lang og slank med mørkeblå-grønlig ryg, sølvglinsende sider og lys bug. Hovedet har stærkt forlængede over- og underkæber, som dan... -
Afstemme kemiske reaktioner og udføre mængdeberegning på disse.
ForumindlægJeg er en smule tabt i det her fag og jeg kæmper virkelig med at få det til at give mening.. Så håber nogen her kan hjælpe på en meget udpenslet og pædagogisk måde :D Jeg skulle afstemme nedenstående reaktionsskema: NaHCO3(s) -> Na2CO3 (s) + CO2 (g) + H20 (g) Så har jeg så ved hjælp fundet ... -
3 stk. fysik opgaver
ForumindlægRegn de 3 opgaver, og skriv svarene ind i svar-arket i jeres fysikkonference. Afleveringsfristen er tirsdag den 23. september kl. 19.00. Opgave 1 To kugler med masser på m1 = 260 g og m2 = 245 g laver et centralt elastisk stød. Efter stødet har kuglerne hastighederne v1 = 1,34 m/s og v2 =... -
jeg har en haste opgave i biologi...
ForumindlægHej ... Jeg sørger hjælp til en opgave om DNA, baktier og plasmider ... spørgsmål : 1. Hvad er lysozym, og hvordan virker det? 2. Er DNA og RNA opløseligt i vand? 3. Forklar princippet i fældning afDNA. 4. Hvordan kan RNA fjernes fra udfældningsproduktet fra DNA-fældningen? 5. Hvad er EcoRl... -
Opdrift: Argumentationsopgave
ForumindlægHej, Jeg håber på, at der er nogle der vil hjælpe mig med nedstående opgave: En oppustet redningsvest kan i vand give en ekstra opdrift af størrelsen 150 N på den person, som bærer vesten. Man kan regne med, at rumfanget af en person med massen 100 kg er 0,098m^(3). a) Hvor stor er opdriften på e... -
Årsprøve
ForumindlægHej jeg skal til årsprøve i fysik i overmorgen. Vi har allerede fået de spørgesmål som vi kan trække, og jeg har studeret lidt på de forskellige ting, men jeg ville bare have nogle råd til hvad I ville fortælle om, hvis I havde de her spørgesmål og hvordan I vil bygge jeres præsentation op : 1 ... -
HJÆÆÆLP
ForumindlægDaniel er uheldig. Han vil hente noget at spise, men skibets mandskab opdager ham. De smider ham i vandet. Juli hører det men reagerer ikke. Hun sover. Nu er Daniel helt alene og helt udmattet– og han tomler på en øde vej. En pige stopper, hun hedder Luna. Hun kører (i) en lastbil fra Ex-Ju... -
Antichrist
ForumindlægSkulle man trække den tekst til eksamen, hvad ville så være godt at pointere? Har prøvet at finde nogle analyser af andre, som man kunne læne sig op af. Uden held. Den er jo skrevet i 1888, et år før han går psykisk ned, er det noget man kan mærke på dette værk i forhold til andre? Bare et eksemp... -
Lav en simulering af afkølingen
ForumindlægI SRO skriver jeg i fagene matematik, vores opgave går på følgende: Med udgangspunkt i et udvalgt eksperiment belyses, hvordan matematiske modeller kan benyttes til at beskrive vækst. 1. Redegør for begreberne differentialkvotient og væksthastighed. 2. Beskriv teorien bag afkøling, heru... -
Min NF Evalueringsopgave
ForumindlægHej SP Jeg har nu struktureret og omstruktureret for at prøve at finde en god balance i min disposition til min A-opgave, som jeg skal aflevere på mandag. Jeg har 10 min. til at fremlægge denne til eksamen ca. så synes det har været svært at finde frem til hvor dybt man kan gå og på hvilken m... -
Lidt om fotosyntese
ForumindlægHer er lidt om fotosyntesen :) Fotosyntese sker i planters grønkort. Via fotosyntesen kan planten danne organisk stof(glukose, aminosyrer, glycerol og fedtsyrer) ud af Uorganisk stof (Vand, Co2, næringssalte). I fotosyntesen er der 15-20 delprocesser, der i deres sammensatte helhed svarer til ...
