Kemi

Beregn hvor mange atomer i et molekyle - og tjek

17. januar 2018 af emmamn1998 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hejsa, 

Jeg har fået følgende opgave for, og jeg er simpelthen kørt fast i spørgsmål b:

Nikoline har isoleret en væske fra en billeart, der lever i Nordnorge. Stoffet giver åbenbart billen en vis beskyttelse mod frost. Hun afbrænder 4,36 g af stoffet i overskud af dioxygen og måler mængden af dannede forbrændingsprodukter. Der dannes 6,25 g carbondioxid, 3,41 g vand og ikke andre stoffer. Ved en osmotisk analyse måles den molare masse til 92,09 g/mol.

a. Beregn hvor mange % af stoffets molare masse, der er carbon henholdsvis hydrogen.

Mit svar: Jeg har beregnet stofmængden for begge stoffer, og derefter fundet den procentvise andel af de 4,36 g. Carbon = 38,53% og Hydrogen = 4,4%

b. Beregn hvor mange carbon- og hydrogenatomer, der er i et molekyle af det ukendte stof.

Det er her problemet ligger.  Jeg går ud fra at man skal bruge oplysningen omkring den molare masse i det ukendte stof, og derved beregne det ukendte stofs stofmængde, men hvad så derefter. Ud fra denne beregning er der 0,47 mol ukendt stof, 0,14 mol CO2 og 0,19 mol H2O.

c. Hvad er resten?

Mit svar: Det resterende er oxygen.

d. Find stoffets formel og forklar, at det fungerer som frostvæske.

Kan først løses når B er besvaret.

Jeg håber i kan hjælpe, og evt. se om det jeg har gjort indtil videre er korrekt.

Mvh. 

Emma :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. januar 2018 af janhaa

CxHy + O2 => CO2 + H2O

0,047mol......0,142mol....0,189 mol

C7H8 + 9O2 => 7CO2 + 4H2O

% C = 12*7/92,1 = 91, 2 % C

8,8 % H


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. januar 2018 af janhaa

maybe: C6H5-CH3

toulene


Svar #3
19. januar 2018 af emmamn1998 (Slettet)

#2 Kan slet ikke se hvordan dine udregninger giver mening. Og det må jo give et CxHyOz produkt, da oxygen også indgår...


Skriv et svar til: Beregn hvor mange atomer i et molekyle - og tjek

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.