Kemi

Afstemme kemiske reaktioner og udføre mængdeberegning på disse.

08. marts 2018 af cabc - Niveau: C-niveau

Jeg er en smule tabt i det her fag og jeg kæmper virkelig med at få det til at give mening.. Så håber nogen her kan hjælpe på en meget udpenslet og pædagogisk måde :D

Jeg skulle afstemme nedenstående reaktionsskema:

NaHCO3(s) -> Na2CO3 (s) + CO2 (g) + H20 (g)

Så har jeg så ved hjælp fundet af en ven fået den skrevet sådan her:

NaHCO3(s) -> Na2CO3 (s) + H20 (g) + CO2 (g) 

Er det korrekt?

Så får jeg så de her spørgsmål:

1.Hvad er massetabet ved ovenstående reaktion- i g og i % - når udgangspunktet er 5 g NaHCO3?

2. Opskriv fældningsreaktionen mellem calciumchlorid og natriumsulfat -1/10-vand (decahydrat)

3. Hvor meget fast stof kan der dannes ved reaktionen i pkt 3, når man blander 8 g calciumchlorid og 16 g natriumsulfat-1/10-vand, når man går ud fra der er 2 hydratvand bundet i bundfaldet? 

4. Opskriv og afstem reaktionen for forbrænding af heptan (c7H16(l))

Det har jeg fået til det her:

   C7H16 (l)     +    11 O2 (g)     ----->    7 CO2 (g)     +     8 H2O (l)   

Så skal jeg:

5. Svarer på hvor meget co2 (g) der udledes i mol og i gram ved forbrændingen ud fra den ovenover.

Jeg får atvide at heptans densitet er p=0,68g/ml og udgangspunktet er 40 L heptan

Og her er jeg med så langt at jeg vidst nok skal bruge en af de her formler - n = m/M  M = m/n m=M*n, eller har jeg total misforstået? ): 


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. marts 2018 af mathon

                  \small \small 2\, NaHCO_3\, _{\textit{(s)}}\; \rightarrow \; Na_2CO_3\, _{\textit{(s)}}\; +\; CO_2\, _{\textit{(g)}}\;+ \; H_2O\, _{\textit{(g)}}


Svar #2
08. marts 2018 af cabc

Hvorfor?


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. marts 2018 af mathon

                    \small \textup{Der er 2 C og 2 Na p\aa \ h\o jre side, hvorfor disse antal skal v\ae re de samme p\aa \ venstre side.}


Svar #4
08. marts 2018 af cabc

Okay 2 Na det kan jeg se, men C er der jo 5 af på højre side og 3 af på venstre side - er det derfor der skal smide 2 C på også?


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. marts 2018 af mathon

\small \textup{Der er \textbf{2} C p\aa \å h\o jre side.}


Svar #6
08. marts 2018 af cabc

Arrrrh nu kan jeg se det!

Hvordan skal jeg så gribe de andre opgaver an ?


Svar #7
08. marts 2018 af cabc

Anybody ): ?


Brugbart svar (0)

Svar #8
09. marts 2018 af mathon

1.Hvad er massetabet ved ovenstående reaktion- i g og i % - når udgangspunktet er 5 g NaHCO3?

\small \textbf{\AE kvivalente stofm\ae ngder:}

                                                       \small 2\, NaHCO_3\, _{\textit{(s)}}\; \overset{\Delta }{\rightarrow} \; Na_2CO_3\, _{\textit{(s)}}\; +\; CO_2\, _{\textit{(g)}}\;+ \; H_2O\, _{\textit{(g)}}                                                           
            \small \textup{\ae kvivalente mol:}                           \small 2                            \small 1
            \small \textup{\ae kvivalentmasser:}                     \small 168.02\; g                    \small 105.99\;g
            \small \textup{\textup{aktuelle \ae kvivalentmasser:}}            \small 5\;g                           \small x

\small \textup{forholdsregning:}
                                                               \small x=\frac{5}{168.02}\cdot 105.99\;g=3{.}15\;g

            \small \textup{"massetab"}                               \small \left ( 5-3{.}15 \right )\;g=1{.}85\;g

            \small \textup{\small \textup{"massetab"} i pct.}                      \small \frac{1{.}85\:g}{5\;g }\cdot100\%=37\%


Brugbart svar (0)

Svar #9
09. marts 2018 af mathon

                                                \small \textbf{CO}_2\textbf{ udledt i gram og mol}

\small \textbf{\AE kvivalente stofm\ae ngder:}

                                                           \small C_7H_{16}\, _{\textit{(l)}}\; +\; 11\, O_2\, _{\textit{(g)}}\;\rightarrow \; 7\, CO_2\, _{\textit{(g)}}\;+ \; 8\, H_2O\, _{\textit{(g)}}                                                           
            \small \textup{\ae kvivalente mol:}                           \small 1                                         \small 7
            \small \textup{\ae kvivalentmasser:}                     \small 100.21\; g                                \small 308.07\;g
            \small \textup{\textup{aktuelle \ae kvivalentmasser:}}          \small 27200\;g                                   \small x

\small \textup{forholdsregning:}
                                                               \small x=\frac{27200}{100.21}\cdot 308{.}07\;g=83'619{.}44\;g\; CO_2

            \small \textup{mol CO}_2\textup{:}                                      \small \frac{83'619{.}44\;g }{44{.}01\;\tfrac{g}{mol}}=1'900\;mol


Brugbart svar (0)

Svar #10
10. marts 2018 af mathon

2. Opskriv fældningsreaktionen mellem calciumchlorid og natriumsulfat -1/10-vand (decahydrat)

                \small CaCl_2\, _{\textit{(aq)}}\; +\; Na_2SO_4\cdot 10H_2O\, \, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; CaSO_4 \, _{\textit{(s)}}\; +\; 2\, NaCl\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 10\, H_2O\, _{\textit{(l)}}


Svar #11
12. marts 2018 af cabc

Tak mathon. Men jeg er stadig helt tabt i det her.


Skriv et svar til: Afstemme kemiske reaktioner og udføre mængdeberegning på disse.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.