Søgning på: fysik skriftlig. Resultater: 17761 til 17780 af 24857
-
Optaget eller ej - 2008
ForumindlægHej Alle Så er det i morgen vi får svar :D Men vil høre om man allerede kan se adgangskvotienterne i dag kl24.oo. Hvis ja, på hvilke hjemmesider www.kot.dk eller ug.dk eller de enkelte udd. ins.? -
SRP- dumper jeg?
ForumindlægHej, jeg går og er lidt urolig for tiden.. Inden juleferien afleverede jeg min SRP og jeg synes at selve opgaven er ret god. Men nu kommer der et lille problem. - For det første har jeg glemt at skrive sidetal *facepalm*. - For det andet mangler jeg en halv litteraturliste (jeg fik et rimeligt v... -
Modsat acceleration
ForumindlægHej, Er der nogen der kan forklarer mig udtrykket "modsat acceleration" ift. en tennis serv/bolds banekurve gennem luften? Som jeg forstår det så betyder acceleration: hastighedsændring over tid. Modsatrettet acceleration må så være det samme som negativ acceleration...?.. Så en... -
Eksponentielt
ForumindlægHej plz hjælp mig med den her opgave Af en artikel om computere fremgår det, at antallet af transistorer pr. Chip i perioden fra 1970 til 1996 med tilnærmelse er vokset eksponentielt med tiden. Det oplyses, at der i 1971 var 400 transistorer pr. Chip, og at der i 1992 var 4 millioner transi... -
Fiktiv kræft
ForumindlægKan nogen forklare enkelt hvad en fiktiv kræft er? Jeg kigget på nettet om det, og er helt blank af at læse det. Jeg har altså et spørgsmål af min gruppe, jeg skal igang med at forklare hvorfor der er en fiktiv kræft i et inertialsystem. Vi skulle lave nogle forsøg (koriolis kræfter); i en dre... -
Taylorpolynomiet for relativistisk energi
Forumindlæg2. ordens Taylorpolynomiet for relativistisk energi (E(v)=mc^2/sqrt(1-v^2/c^2)) for v omkring 0 er givet ved T2_E = mc^2 + ½mv^2 Hvis jeg sammenligner det med newtonsk formel E_kin = ½mv^2 ser jeg at der er en forskel på mc^2. Hvis det er ved v =0, så giver T2_E = mc^2 E_kin = ... -
Lasersvejsning
ForumindlægJeg har følgende viden: Laser som lyser med effekten 12 kW Nyttevirkningen er 11% Stålplader med tykkelsen 12, 0mm skal svejses sammen et område på 2,0mm langs hver af de to kanter på pladerne skal smeltes helt igennem Pladernes temperatur er 20 grader, før svejsningen Laseren har en bredde på 4... -
Kosmisk baggrundsstråling
ForumindlægHej. Jeg kunne godt vide lidt om Kosmisk baggrundsstråling .. Jeg har søgt her, men jeg kunne ikke finde noget om det .. Det jeg kunne tænke mig at vide er, hvad Kosmisk baggrundsstråling er .. & bare nogle fakta .. Ved ikke om nogen af jer der har beskæftiget sig med emnet .. Men håber d... -
Skifte Gymnasie efter 1g
ForumindlægHej SP. Jeg står i en meget svær situation, hvor jeg overvejer at skifte gymnasie efter 1g, da jeg er begyndt at få meget fravær pga. jeg bor meget langt fra gymnasiet.- Sommetider er der ændringen i dsb's togkøreplan, og kan ikke nå i skole i rette tid osv, så har stærkt overvejet at ski... -
Brintrør hvilken overgang??
ForumindlægHej! Jeg er i gang med at lave en fysikrapport om Brintspektret. Derfor vil jeg gerne skrive hvad der sker inde i brintrøret og hvordan der bliver dannet lys. Jeg er dog i tvivl om der bliver dannet stimuleret emission??? Kan I hjælpe?? Det ville være dejligt! -
HHX vs. STX hjælp!
ForumindlægHej håber virkelig i gider at hjælpe mig lidt på vej. Kunne rigtig godt tænke mig at læse på Køge handelsskole, men er bange for at jeg kommer til at udelukke muligheder for fremtiden eller at jeg vil fortryde det, Har været derude til brobygning og synes det virker super fedt, men det er jo svæ... -
Mekanik
ForumindlægHej alle! Er der nogle venlige sjæle derude der kan hjælpe mig med at besvare denne opgave? Forklar begrebet vektorfunktion og forklar parameterfremstilling, hastighed og acceleration for den jævne cirkelbevægelse. På forhånd tak! -
Bøger om differentialligninger
ForumindlægHej, For efterhånden længe siden har jeg haft om differentialligninger i gymnasiet, men desværre gjorde min lærer aldrig rigtig noget ud af det, så jeg føler aldrig jeg lærte det ordenligt. Jeg har senere haft en lille smule på uni i kurset MatItro, men nu står jeg i dag og vil rigtig gerne læse ... -
Differentialligning i punkt
ForumindlægHey allesammen ;D Jeg til prøve imorgen i differentialligninger, men jeg har bar' et lille problem: Det er at jeg har svært ved at regne den fuldstændige løsning til en dfferentialligning, hvis graf går gennem et punkt P. Nogen der kan hjælpe?? altså der hvor det går galt er når jeg skal u... -
Grundstoffer og kemiske forbindelser
ForumindlægEr der nogen der kan hjælpe mig med, hvad forskellen er på at blande to grundstoffer og en kemisk forbindelse bestående af de to grundstoffer? Betyder det bare, at i den kemiske forbindelse mellem to grundstoffer sker der en kemisk reaktion og det gør der nødvendigvis ikke, hvis man bare blander ... -
Isoler c, og påvis enheden
ForumindlægHej, jeg har følgende formel: E = m * c * deltaT, den vil jeg gerne omskrive til c = E / m* deltaT, og hvordan forklare jeg så beviset for at vands varmekapacitet er givet ved: J / kg* grader celcius ?? -
Kræfters effekt
ForumindlægHvad går det ud på? Kræfters effekt? -
Lektiehjælper
ForumindlægHej En af mine venners søster er ved at supplere fysikB og spørger om jeg kan hjælpe hende (havde fysikA i gymnasiet, som jeg afsluttede for to år siden). Jeg er lidt i tvivl om hvor meget jeg skal tage i løn for det. Hvad er den normale timeløn for en lektiehjælper? Og hvad gør man hvis eleven... -
Inertial system
ForumindlægDav, jeg har et problem med et spørgsmål, og jeg ved ikke hvordan jeg skal formulere det. "Newtons 2. lov gælder kun i et såkaldt inertial system. Giv en forklaring på, om du i følgende situationer vil befinde dig i et inertial system." a) i et tog på den transsibiriske jernbane b) i en... -
Den sdiste opgave i afleveringen!
ForumindlægEn foton har bølgelængden 424 nm. Den rammer en elektron, der er bundet til et atom med en energi på 1.43eV. Hvad er den maksimale hastighed, som elektronen kan få efters ammenstødet med fotonen? Dertil kan jeg oplyse at: Jeg får energien til 2.93 eV er det så bare 2,93-1,43= 1,5 Ekin = h&middo...
