Fysik

Modsat acceleration

06. februar 2018 af mastodont - Niveau: B-niveau

Hej, 

Er der nogen der kan forklarer mig udtrykket "modsat acceleration" ift. en tennis serv/bolds banekurve gennem luften?  

Som jeg forstår det så betyder acceleration: hastighedsændring over tid. 

Modsatrettet acceleration må så være det samme som negativ acceleration...?..

Så en negativ acceleration er vel blot en angivelse af en retning modsat bevægelsesretningen. 

Dvs. det betyder, at farten er aftagende over tid. Så hvis jeg bremser i en bus, så vil hastigheden aftage og dermed er accelerationen negativ/modsatrettet.

Derfor må det vel betyde, at en tennisbolds banekurve må foretage en gradvis krumning...? 

Først får bolden den højeste hastighed pga. acceleration, men bliver gradvis bremset pga. luftmodstand. Dernæst finder en modsat rettet acceleration sted, dvs. acceleration i modsat retning af bevægelsesretningen...ikke at forglemme tyngdekraften. 

Ser frem til en forklaring... 


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. februar 2018 af Eksperimentalfysikeren

Kan du give lidt flere detailler om, hvor du er stødt på udtrykket "modsat acceleration". Jeg har kigget lidt på nogle sider om tennis, men ikke fundet noget.


Svar #2
06. februar 2018 af mastodont

Det er en opgave jeg skal beregne og læreren har valgt at anvende dette udtryk. Tror det er det samme som negativ acceleration, men har også haft svært ved at finde meget info på tennis sider om det. 

se vedhæftede fil. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. februar 2018 af hesch (Slettet)

#0: Luftmodstand, for en tennisbold, bidrager til "negativ acceleration", også kaldet "decelleration".

Er bolden skruet ( med spin ) kan banekurven krumme.


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. februar 2018 af Eksperimentalfysikeren

Der står "modsatrettede acceleration" i forbindelse med hastigheden. Det er den acceleration, der skyldes luftmodstanden, i modsætning til tyngdeaccelerationen.


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. februar 2018 af AngelOneOne

Hej,

Der er mig bekendt ikke noget der hedder "modsat/omvendt/negativ acceleration" i fysik. Det er altsammen acceleration (hvor værdien så godt kan være negativ - men det er stadig "kun" acceleration). Man anvender dog ofte udtrykket "deceleration" for at undgå misforståelser i forhold til acceleration (eller retardation). Generelt er en hver ændring i hastighed og eller retning, at betegne som en acceleration/deceleration.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #6
06. februar 2018 af Eksperimentalfysikeren

Acceleration er en vektor. Den kan godt være modsatrettet en hastighedsvektor. Det er det, derer tale om i opgaven.


Brugbart svar (0)

Svar #7
07. februar 2018 af AngelOneOne

#6 - Jeg siger heller ikke den ikke kan være modsatrettet. Jeg siger at det stadig "blot" hedder acceleration, men at: "man anvender dog ofte udtrykket "deceleration" for at undgå misforståelser i forhold til acceleration (eller retardation)."

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Modsat acceleration

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.