Matematik
Bevis af trapez areal
hej jeg brug for hjælp til at bevise formlen på et trapez nemlig (1/2)*h(a+b), jeg prøvede selv og kom frem til at man kan dele trapezet op i to trekanter, med samme højde så beregne hver trekants areal og lægge dem sammen så det bliver til (1/2)*h*a+(1/2)*h*b=(1/2)*h(a+b). jeg spurgte min matematik lærer om det var rigtigt det var det også bortset fra at Formlen var forkert, så hvis jeg kunne få noget hjælp til hvorfor formlen er forkert ville det være super.
Svar #1
19. august 2013 af mathon
Trapezets parallelle sider kaldes a og b.
Tegn trapezet.
Del trapezet - ved en diagonal - op i to trekanter med grundlinje henholdsvis a og b.
Bemærk at de to trekanter har samme højde.
Areal af trekant1 = (1/2) • h • a
Areal af trekant2 = (1/2) • h • b
Areal af trapezet = (1/2) • h • a + (1/2) • h • b = (1/2) • h • (a + b)
Svar #2
19. august 2013 af 10alto10 (Slettet)
ja det fandt jeg også ud men min lærer siger det er en forkert formel. Ellers mange tak
Svar #3
Jeg tror, at du og din matematiklærer har misforstået hinanden. Kontakt din matematiklærer igen.
Svar #4
19. august 2013 af KimT.T. (Slettet)
Udledningen i #0 og i #1 implicerer, at der er tale om en retvinklet trapez (hvor to af trapezets fire vinkler er retvinklede); ikke desto mindre når man frem til samme formel for ikke-retvinklede trapezer.
For en ikke-retvinklet trapez med de parallelle sider a og b (hvor a < b) og højden h må vi foretage en opdeling i to retvinklede trekanter (begge med højden h) og et retangel. Retanglen har arealet
Aretangel = a · h
De to retvinklede trekanter sætter vi sammen til én trekant med en grundlinje givet ved b - a. Arealet er dermed
Atrekanter = (1/2) · h · (b - a)
Arealet af trapezet:
Atrapez = a · h + (1/2) · h · (b - a)
= h · (a + (1/2) · (b - a)
= h · ((1/2) · b + (1/2) · a)
= (1/2) · h · (a + b)
Svar #5
…at højden i den stumpvinklede af de to trekanter "falder uden for trekanten" har intet med dens længde at gøre, hvorfor opdelingen foreslået i #4 er helt unødvendig med mindre matematiklæreren præcist har krævet, at beviset skal føres over arealet af to rektangler.
Svar #6
19. august 2013 af Andersen11 (Slettet)
En vilkårlig af trapezets to diagonaler deler trapezet i to trekanter, der begge har højden h (afstanden mellem de to parallelle sider). Den ene trekant har grundlinien a, og den anden trekant har grundlinien b. Hvis man har formlen for en trekants areal til rådighed i beviset, følger formlen for trapezets areal da umiddelbart som vist i #0 og #1. Der forudsættes intet kendt om vinklerne i trapezet.
Svar #7
19. august 2013 af 10alto10 (Slettet)
okay mange tak, men er der nogen der har andre måder man kan bevise formlen til en trapez på???.
Skriv et svar til: Bevis af trapez areal
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.