Fysik

Hastighed

17. februar 2009 af Engelmus (Slettet)

Landjordens hurtigste dyr er en gepard, som kan løbe med op til 28 m/s. det næsthurtigste dyr er en antilope, som kan løbe 24m/s.

a) Hvor længe er en gepard om at indhente en antilope, som starter med 50 meters forspring?

b) Hvor langt løber geparden for at indhente antilopen?


Geparden kan kun holde sin topfart i ca. 20 sekunder, hvorefter den må holde en pause. Antilopen kan derimod blive ved med at løbe i lang tid.

c) Hvilket forspring kan en gepard give en antilope, hvis den skal være sikker på at få sin middagsmad?
 

Jeg håber der er nogen som kan hjælpe mig, for jeg sidder og stirre mig blindt på svaret.


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. februar 2009 af Jerslev

#0: Har du selv noget forslag? =)

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. februar 2009 af Erik Morsing (Slettet)

Det rigtige svar er, at den aldrig kan indhente den, for geparden bliver hurtigt træt, så afstanden melle de to må ikke være større en 30 meter. Men du søger nok noget hypotetisk. Brug, at den ene afstand kalder du S (gepardens strækning), den anden afstand kalder du S-30 m. Og brug også at tgepard = tantilope


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. februar 2009 af QaZZaQ

Alle opgaver kræver at du antager at de begge opnår deres maksimalhastighed instantant. Hvilket nok ikke er helt korrekt, men forenkler det en smule.

a)

sgepard= vgepard*t+s0,gepard

santilope=vantilope*t+s0,antilope

Måler du strækningen fra der hvor geparden starter, har du at s0,gepard=0, og s0,antilope=50.

Du skal så finde tiden for hvornår de er nået lige langt, altså hvor sgepard=santilope
b)

Når du ved i hvor lang tid den løber, kan du også nemt regne ud hvor langt den har løbet.

c)

Brug samme formler som i a'eren, men nu kender du bare ikke s0,antilope i stedet kender du tiden t=20s.

Tænk også på det, som at for hvert sekund indhenter geparden (vg-va)*1 s = 4 meter.

12.5,350,80


Skriv et svar til: Hastighed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.