Kemi

Hvad er forskellen på fysik & kemi, og hvordan kan jeg tilegne mig viden om emnet "Alkohol"

21. maj 2009 af VidenSøger (Slettet)

Hej allesammen !

Der er ikke ret lang tid tilbage før de mundtlig eksamener starter, og jeg har et problem med emnet "alkohol", idet at der er nogle ting jeg ikke helt forstår, derfor håber jeg at nogle kan gøre det letter for mig og måske komme med nogle idéer til hvad jeg kunne fortælle om hvis jeg nu tilfældigvis træk dette emne. Vores lære har udleveret en oversigt over det vi skal/bør fortælle om hvis vi trækker emnet, og det er følgende punkter vi skal komme ind på:

Organisk kemi - Navngiving: Alkaner - Alkener - Alkyner(Mættede og umættede forbindelser) molekyle og byggesæt.

Gæring - Fremstilling af ethanol.

Brudt destillation.

Påvisning af ethanol.

Volumen % og vægt %.

CO2 påvisning ved CA(OH)2 (kalkvand)

Pyknometer: Måling af væskers massefylde.

Hvis det heller ikke er til besvær ville det være perfekt hvis nogle lige hurtigt kunne komme med korte forklarene ord på hvad "kemi" og hvad "fysik" er. Altså jeg ved at kemi har noget at gøre med det periodiskesystem, atomer; molekyler, protoner, elektroner, neutroner ect. og fysik er noget med ; formler og enheder . Men jeg ved ikke helt hvor forskellen lægger mellem fysik og kemi, jeg kunne i denne tilfælde godt gøre brug af internettet og bøgerne for at afklar det, men jeg finder det meget nemmer og optimalt at spørge om det her da jeg er sikker på at mit spørgsmål ville blive præcist besvaret.

Tak på forhånd :)


Svar #1
21. maj 2009 af VidenSøger (Slettet)

Hvis nogle blot kan svar på, hvad forskellen er på "fysik" & "kemi" vil det være super ! :)


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. maj 2009 af Jerslev

#1: Den er enorm. Fysik er alt, der har at gøre med bevægelse, kræfter, energi og lign., mens kemi bare er alt det der lugter - for at sige det på samme måde som min forelæser i kvantemekanik. =)

- - -

mvh

Jerslev


Svar #3
21. maj 2009 af VidenSøger (Slettet)

Hvis man skal sige det på en anden måde så kan man forklare det på følgende måde: Så fysik er det abstrakter, og kemi er det konkrete ? Eller tager jeg fejl ?


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. maj 2009 af Jerslev

#1: Med wikipedias ord:

Physics a natural science, is the study of matter and its motion through spacetime and all that derives from these, such as energy and force. More broadly, it is the general analysis of nature, conducted in order to understand how the world and universe behave.

Chemistry  is the science concerned with the composition, structure, and properties of matter, as well as the changes it undergoes during chemical reactions. It is a physical science for studies of various atoms, molecules, crystals and other aggregates of matter whether in isolation or combination, which incorporates the concepts of energy and entropy in relation to the spontaneity of chemical processes. Modern chemistry evolved out of alchemy following the chemical revolution (1773).

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. maj 2009 af Pettson

"Oprindelig omfattede fysik alle naturvidenskaber, herunder kemi. Nutidens forfattere skelner oftest mellem fysik og kemi, men store områder opfattes af nogle som fysik, af andre som kemi. En række forskere har beskrevet fysisk kemi som en del af kemien og kemisk fysik som en del af fysikken. Ordet naturlære har været benyttet som navn for foreningen af fysik og kemi; i naturfag er matematik også inkluderet."

"I den klassiske kemi skelnedes mellem fire hovedområder: organisk kemi (carbonforbindelsernes kemi), uorganisk kemi (alle andre grundstoffers kemi), fysisk kemi (fysiske undersøgelser benyttet til opklaring af stoffers egenskaber) og analytisk kemi (bestemmelse af materialers sammensætning). Som nævnt er fagets struktur dog langt mere kompliceret. Situationen er nu den, at en forskergruppe, der beskæftiger sig med et problem, vil inddrage alle til rådighed stående metoder til belysning af det."

"kemi, (...), videnskaben om stoffernes indre opbygning og de deraf betingede egenskaber samt om de stofforandringer, som kan blive følgen af ændrede ydre betingelser, fx kontakt med andre stoffer eller ændret tryk og temperatur."

"fysik, (...), erfaringsvidenskab, som i et samspil mellem teori og observation søger at opstille et sæt almene naturlove, der kan formuleres i matematikkens sprog."

Kilde: Den Store Danske : Gyldendals åbne encyklopædi
* artikel om kemi
* artikel om fysik

Læs selv artiklerne i deres helhed - og bemærk de mange underemner.

God informationssøgning!


Brugbart svar (0)

Svar #6
21. maj 2009 af lalida (Slettet)

#2. "biologi er alt der kravler, kemi er det der lugter, og supergod fysik er når noget er gået galt 5 gange i træk" - Hvor jeg elsker fysikshow!! :D

Da jeg var i praktik som kemiingeniør fik jeg ellers at vide, at fysik omhandlede atomkernen (protoner + neutroner) og kemi var om elektronerne (den ydre del). Erindrer også min kemilærer sagde noget lignende..


Brugbart svar (0)

Svar #7
22. maj 2009 af Jerslev

#6: Det er vist også en god nok forklaring til gymnasieniveau.

- - -

mvh

Jerslev


Svar #8
24. maj 2009 af VidenSøger (Slettet)

Jeg takker jer for jeres svar :)

Som jeg har forstået det så er fysik det teoratiske del, og når man bygger vider på disse teorier former det sig til kemi, ergo fysik er al det overfladiske og kemi er alt det indviklet og kompliceret, eller tager jeg fejl ? 


Brugbart svar (0)

Svar #9
24. maj 2009 af Jerslev

#8: Du tager fuldstændig fejl... Kemi handler om opbygningen af stoffer og molekyler, mens fysik handler om de underlæggende fysiske processer.

- - -

mvh

Jerslev


Svar #10
24. maj 2009 af VidenSøger (Slettet)

Ja har lige rettet på mit indlæg :) Jeg blandet nemlig fysik med kemi men jeg ved ikke helt om jeg har forstået forskellen endu. Så fysik er al det med systemer, enheder ect. og kemi er mere forbundet til forsøg ect., og det er ved hjælp af fysik at man udføre kemi i praksis som jeg nævnte eksempelvis forsøg og lignende, eller er jeg stadig helt galt på den ?


Brugbart svar (0)

Svar #11
24. maj 2009 af Jerslev

#10: Der er også forsøg i fysikken - hvordan tror du Newtons love blev til? =)

Jeg tror bare, at du skal prøve på at lade være med at finde forskellen imellem fysik og kemi, for den er meget svag - kvantemekanik vil visse personer mene lige så godt kan blive kaldt kvantekemi.

- - -

mvh

Jerslev


Svar #12
24. maj 2009 af VidenSøger (Slettet)

Bliver Alkaner - Alkener - Alkyner også kaldt for ethanol - ethyl-sprit og primære - sekundære - tærtære og deres kemiskebetegnelse er CH3CH20H - C2H60 - C2H50H. Altså

Primære =Alkaner = ethanol = CH3CH20H

Sekundære  = Alkener = ethyl = C2H60

Tærtære = Alkyner = sprit = C2H50H

Tak på forhånd:)


Brugbart svar (0)

Svar #13
24. maj 2009 af Jerslev

#12: Nej - alkaner og alkoholer er to forskellige stopklasser.

- - -

mvh

Jerslev


Svar #14
24. maj 2009 af VidenSøger (Slettet)

Jeg mener bogstavligtalt forsøg med væsker og stoffer . "Newtons love" er jo fysiske love på grund af teoratiske bekræftelse af dem og dels fordi de ikke er blevet falsiticeret over lang tid, så jeg kan ikke rigtig se hvor henne det har noget med forsøg at gøre når jeg bruger det i den sammenhæng om forsøg til normale fysik/kemi timer. Måske har jeg bare misforstået dig ?


Svar #15
24. maj 2009 af VidenSøger (Slettet)

Så alkaner, alkener og alkyner er alle forskellige og har ingenting tilfælles ?


Brugbart svar (0)

Svar #16
24. maj 2009 af Jerslev

#15: Det er længe siden, at jeg har haft kemi, så det kan jeg ikke huske, men det er vist noget med bindingerne - hvis der er en triplebinding er det med endelsen -yn - hvis det er en dobbeltbinding er det med endelsen -en.

#14: Den slags forsøg laver du jo også i fysikken. Som nævnt før, så vil jeg anbefale dig ikke at prøve at forstå forskellen, hvis du ikke har kunnet forstå de svar, der allerede er givet om forskellen. :)

- - -

mvh

Jerslev


Svar #17
24. maj 2009 af VidenSøger (Slettet)

Tusind tak for hjælpen, undskyld hvis jeg er til besvær men har lige  et spørgsmål til, hvad hvis endelsen er an- og det er jo tilfældet med alk(an)er ?


Svar #18
24. maj 2009 af VidenSøger (Slettet)

Jeg har fundet ud af det . Det hedder enkeltbinding hvis det er en alkan:)


Skriv et svar til: Hvad er forskellen på fysik & kemi, og hvordan kan jeg tilegne mig viden om emnet "Alkohol"

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.