Matematik

er helt blank funktioner

29. september 2010 af Walsh (Slettet) - Niveau: A-niveau

 Jeg har en opgave i matematik der lyder således og jeg fatter intet af den.. Er der nogen der kan hjælpe mvh Holger Ege

f(x)=kvadr.x-2kvdr.x-1 + kvadr.x+2kvadr.x-1

hvis der forudsættes, at  x≥1 er de inderste to kvadratrødder definerede. Radikanden(størrelsen under rodtegnet) i den sidste kvadratrod er positiv, så denne rod er også defineret. For at den første kvadratrod skal være defineret må vi kræve at x≥2kvadr.x-1. Er dette nødvendigvis opfyldt. Løs uligheden, dels grafisk ved at tegne graferne for de to funktioner, der indgår dels algebraisk( ved at kvadrere på begge sider). 

Tak på forhånd :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. september 2010 af Erik Morsing (Slettet)

1) Kan du ikke skrive den ved hjælp af symbolerne på bjælken herover, så det bliver mere forståeligt? Og 2) har du tegnet den, som der står, du skal?


Svar #2
29. september 2010 af Walsh (Slettet)

 Ja jeg har tegnet den. 

f(x)= √x-2√x-1 + √x+2√x-1 værsgo


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. september 2010 af Erik Morsing (Slettet)

så reducer den


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. september 2010 af Andersen11 (Slettet)

#0

Du skriver her "hvis der forudsættes, at x≥1 er de inderste to kvadratrødder definerede." Det antyder, at der nok mangler nogle parenteser i dit udtryk. Det kan ikke være meningen, at vi her skal gætte os til, hvor der skal være parenteser.


Svar #5
30. september 2010 af Walsh (Slettet)

 Beklager meget jeg lukker tråden her.


Skriv et svar til: er helt blank funktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.