Fysik

Ladningstætheder og elektriske felter

26. marts 2014 af 8700ralf (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej alle! Jeg håber at der er nogen som der kan hjælpe mig en smule :)

Jeg sidder i opgave 3 a fast. Jeg kan finde k0 som giver nul i det der ingen ladningstæthed er i r<a.

Der jeg går død er hvor jeg skal finde k1 og k2. Jeg er overbevist om jeg bruger den korrekte metode, men at jeg gør et eller andet forkert i forsøget.

Jeg vil gerne finde det elektriske felt for a<r<b og dermed skulle kunne komme frem til k1 og k2.

E=\frac{Q_ {encl}}{4\cdot \pi \cdot \epsilon_0 \cdot r^2}=\frac{\int_{a}^{b}p(r) \cdot dA dr}{4\cdot \pi \cdot \epsilon_0 \cdot r^2} =\frac{b^5 \cdot\frac{Q}{b^5-a^5}-a^5 \cdot \frac{Q}{b^5-a^5}}{4\cdot \pi \cdot \epsilon_0 \cdot r^2}

Det passer ikke med facitlisten, og jeg kan simpelthen ikke se hvad jeg gør forkert. 

håber på et konstruktivt svar :)

Vedhæftet fil: EM2011April (1).pdf

Brugbart svar (1)

Svar #1
26. marts 2014 af peter lind

t. Du skal have fat i ladningen inden for en kugleskal med radius r så den øvre grænse i integralet skal være r ikke b, som du bruger

Svar #2
26. marts 2014 af 8700ralf (Slettet)

ahhh, ja okay det kan jeg da godt se at du har ret i, dette giver også et resultat som passer glimrende så. 

Mange tak!

Skriv et svar til: Ladningstætheder og elektriske felter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.