Tysk

Tysk førnutid sætninger

27. marts 2014 af Helenaweiss (Slettet) - Niveau: 8. klasse
Hej.
Jeg skal have oversat det her til førnutid, og ved simpelhen ikke hvad jeg skal gøre. Så tænkte om der var nogle kloge hoveder der lige vil hjælpe? (Gehen=gegangen

Meine Eltern rauchen.
sie rauchen immer im wohnzimmer, aber denn schimpfe ich und sie gehen in den garten.

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. marts 2014 af policemanmem

Førnutid er en sammensat tidsform, det vil sige at den dannes ved hjælp af et hjælpeverbum. Hovedverbet kan altså ikke alene vise tiden 'førnutid'. På tysk dannes førnutid med hjælpeverberne "haben" eller "sein". Selve hovedverbet bøjes i perfektum participium (kort tillægsform), hvilket er en ge- form (gekauft, gegangen, gewesen, gefahren osv.), der ved stærker verber slutter på -en (gegangen) og ved svage -t (gekauft)

Eksempler: (hjælpeverbet er understreget, hovedverbet i fed)
Er hat ein schönes Auto -> Er hat ein schönes Auto gehabt
Sie ist jung -> Sie ist jung gewesen
Michael Jackson singt viel -> MJ hat viel gesungen

Der er primært to ting at huske på, hvor det afviger fra dansk:
1) "har været" tager IKKE "haben" som hjælpeverbum men derimod "sein" (Sie ist jung gewesen)
2) Bevægelsesverber tager ligeledes "sein" som hjælpeverbum:
- Ich bin viel gelaufen ('jeg har løbet langt') - Wir sind zweimal nach Deutschland gefahren ('vi har kørt til Tyskland to gange')

Håber dette giver dig et hint om, hvad du skal i din opgave.

Brugbart svar (0)

Svar #2
27. marts 2014 af policemanmem

Jeg skulle måske lige tilføje, at hjælpeverbet ('sein' eller 'haben') i førnutid skal bøjes i nutid!

Brugbart svar (0)

Svar #3
30. marts 2014 af Stygotius (Slettet)

Efter "kommen" står bevægeverber på tysk i  perfektum participium mens man på dansk her bruger præsens participium.

Eks.

Han kom flyvende = Er kam geflogen

De kom løbende = sie kamen gelaufen

PIgen kom løbende = Das Mädchen kan gerannt   men

"Er kam weinend die Treppe herunter und in das Wohnzimmer gestürzt"  da "stürzen", men ikke "weinen" er et bevægeverbum

etc. etc.

Skriv et svar til: Tysk førnutid sætninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.