Fysik
Hvor mange omgange drejer motoren, hver gang hjulene drejer en omgang?
Hej allesammen.
Jeg sidder med en opgave som jeg ikke helt ved hvordan man løser.
Så jeg håber at der er en venlig sjæl derude som kunne tænke sig at hjælpe mig :)
På forhånd tak :D
Opgaven er i nedenstående link:
http://static.uvm.dk/udd/gym/eksamensopgaver/2010/fysik_A_htx_aug23/opgave4/frameset.html
Svar #1
27. marts 2014 af jr1102 (Slettet)
PS... Det er den sidste opgave på siden, altså opgave "e" som jeg skal lave.
Jeg har fået følgende resultater i de øvrige opgaver...
Jeg ved ikke om der er nogen af dem som skal bruges i den sidste opgeve?
Opgave a
Forklar ved hjælp af Newtons 3. lov, hvorledes den bagudrettede kraft, som bilens baghjul påvirker asfalten med, er i stand til at drive bilen fremad.
Newtons 3. lov lyder, ”Et legeme der påvirker et andet legeme med en kraft, vil blive påvirket med en lige stor modsat rettet kraft”.
Dette betyder at hjulet påvirker asfalten med en kraft, og asfalten påvirker hjulet med den samme modsatrettede kraft. Når hjulet påvirker asfalten med en bagudrettet kraft vil asfalten påvirke hjulet med en lige så stor fremadrettet kraft, og derved få bilen til at køre fremad.
Opgave b
Find den maksimale acceleration, som bilen kan påvirkes af.
a=(μ⋅F_N)/m=(0,9⋅7100N)/1495kg=4,274 m/s^2 ≈4,3 m/s^2
Opgave c
Vis at motorens effekt ved 2000 omdr./min. er ca. 37 kW.
P=M/t=177Nm⋅209,44 rad/s=37070,88W≈37kW
Opgave d
Brug målingerne i en af de vedhæftede filer til at tegne en graf, der viser motorens effekt som funktion af motorens antal af omdrejninger pr. minut.
Her har jeg lavet en fin graf...
Svar #2
28. marts 2014 af hesch (Slettet)
I b) har du fundet bilens maksimale acceleration, og kender derfor Fhjul,max. Du kender hjulets diameter og kan derfor omregne dette til Thjul,max ( T = moment, torque ).
I opgaven oplyses momentkurver, og du kan derfor finde Tmotor,max. Udvekslingen i gearkasse/transmission må derfor være givet ved: N = Thjul,max / Tmotor,max , eftersom det oplyses, at bilen lige netop ikke laver hjulspin.
Svaret på e) bliver så: ωmotor = ωhjul / N.
Der er så bare dette "aber dabei", at de opgivne Tmotor( ω ) er statiske. Men når bilen accelererer, øges motorens omdrejningstal jo også, og en del af Tmotor anvendes til vinkelacceleration af krumtap, svinghjul, hjul, osv. ved:
T = J * dω/dt , J = Inertimoment.
Problemet er, at du ikke har fået opgivet J, og at opgaven ikke oplyser, at du kan se bort fra dette.
Skriv et svar til: Hvor mange omgange drejer motoren, hver gang hjulene drejer en omgang?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.