Matematik
Bestem parameterfremstilling
Hej SP
Sidder og er ved at genopfriske noget vektorregning.
Har vedhæftet opgaven.
Jeg har gjort følgende:
fundet skæringen mellem Pkt. B og planet, da planets ligning er givet, og derved normalvektoren for planet. Den fundne t har jeg så indsat og fundet skæringspunktet i planet som ligger på linjen s. Som jeg så lavede til en vektor mellem a og det nye pkt. Så burde jeg kunne skrive parameterfremstillingen for s?
Jeg syntes bare der kommer nogle underlige brøker frem af denne fremgangsmåde, hvis den da er brugbar?
Svar #1
05. april 2014 af Andersen11 (Slettet)
Du kan jo vise dine resultater her.
Vektoren AB er en retningsvektor for linien m . Lad n være en normalvektor for planen α , aflæst af planens ligning. Hvis vi lader a være projektionen af vektoren AB på vektoren n, vil vektoren
p = AB - a
være projektionen af vektoren AB på planen α . En parameterfremstilling for linien s er da:
OP = OA + t·p , t ∈ R .
Vinklen mellem linien m og linien s kan vindes som vinklen mellem de to vektorer AB og p .

Svar #2
Punktet A(2,1,5) passer ikke ind i ligningen 2x + y + z = 0 for planen α , så der må være en eller flere typografiske fejl i opgaven. Måske skal planens ligning vær 2x + y -z = 0, eller måske skal punktet A være (2,1,-5) , men før det bliver afklaret, er der ikke så megen ide i at regne videre. Fremgangsmåden beskrevet i #1 skulle være anvendelig.
Svar #3
05. april 2014 af funked (Slettet)
Med de tal opgave oplyser har jeg regnet mig frem til at:
x=2+t(19/6)
y=1+t(-5/6)
z=5+t(37/6)
Og vinklen blev 31,569 grader
Men ja når du siger det, kan jeg da godt se at punket A ikke opfylder planets ligning, mærkeligt.
Svar #4
Lad os antage, at planens ligning er 2x + y - z = 0 , og at punkterne A og B er som angivet i opgavens tekst. Så er
AB = [1 , -3 , 4],
og en normalvektor til planen er så n = [2 , 1 , -1] . Projektionen a af vektor AB på vektor n er da
a = ABn = (AB • n/|n|) n/|n| = -(5/6) n = [-5/3 , -5/6 , 5/6] ,
og dermed fås vektoren
p = AB - a = [1 , -3 , 4] + [5/3 , 5/6 , -5/6] = [8/3 , -13/6 , 19/6] = (1/6)·[16 , -13 , 19] .
En parameterffremstilling for linien s er da
[x , y , z] = [2 , 1, 5] + t·[16 , -13 , 19] , t ∈ R .
Svar #5
05. april 2014 af funked (Slettet)
Tak for hjælpen. Fik regnet den "nye" opgave igennem og fik vinklen til 23,598 grader
Skriv et svar til: Bestem parameterfremstilling
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.