Matematik

Geometri - trekanter - hjælp til areal og længde (AB)

19. april 2014 af JonesJones (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej
Er der en venlig sjæl, som vil hjælpe mig med vedhæftede opgave? (Opgave 2)
Har prøvet at kopiere den ind her, men dette kan åbenbart ikke lade sig gøre.

I min bog står der intet om hvordan man griber denne slags opgave an, ud fra de oplysninger vi får fortalt. Derfor er jeg lidt på bar bund her.
Tidligere har jeg lært om
- størrelsesfaktoreren
- at udregne areal efter oplysning om højden og grundlinie.

Men i denne opgave får jeg ikke oplyst grundlinjen?
Er der en der vil hjælpe mig med fortåeligt og step by step, at forklare hvordan jeg griber det an?

Areal samt længden af AB

På forhånd tak og god påske!
Mvh
Jonas


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. april 2014 af DenGenialeProfessor (Slettet)

I opgave 2 er højden angivet. Det er de 4,0. Så kan du bruge den normale formel for arealberegning til at beregne arealet.

Da du har en retvinklet trekant og skal finde den sidste længde, kan du benytte, at pythagoras sætning gælder for ABC,. :)


Svar #2
19. april 2014 af JonesJones (Slettet)

Tak for dit svar :)

Tænkte nok at højden var 4, men er endnu så usikker på geometrien.

Vil det sige at grundlinien i dette tilfælde er (AC) ?

Således at areaelet udregnes:
0,5 * 4 * 5,2 = 10,4?

Jeg har i min undervisningsbog aldrig fået nævnt eller forklaret noget om pythagoras læresætning. Lidt for dårligt når man så efterfølgende får stillet en opgave hvor dette skal bruges?
Jeg har dog googlet mig frem, via dine ord, pythagoras læresætning for abc og fundet ud af hvordan man udregner AB. Så du skal have mange mange tak for hjælpen. Uden dine ord ville jeg sgu ikke have fundet ud af det :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. april 2014 af abmenzel (Slettet)

Du ved at vinkel C er retvinklet, derfor er sidelængden CB (4,0) højden for grundlinjen b (5,2)

Altså kan du benytte dig a formlen:
Areal = højde * bredde * 0,5
= 4,0 * 5,2 * 0,5


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Pythagoras forudsættes kendt fra folkeskolen. I en retvinklet trekant med kateterne a og b og hypotenusen c gælder der

        a2 + b2 = c2 .

Kender man to af siderne i en retvinklet trekant, kan den tredje side beregnes.

I en retvinklet trekant med kateterne a og b, og hvor højden på hypotenusen c kaldes h, kan trekantens areal T beregnes som

      T = (1/2)·a·b = (1/2)·h·c .

I opgaven 2 kender man a, b og h, og kan derfor let beregne T og c . Opgaven kan vel at mærke løses uden at gøre brug af Pythagoras.


Svar #5
20. april 2014 af JonesJones (Slettet)

Tusinde tak for jeres svar.
I er klasse! Denne side, - studieportalens lektieforum samt jeres hjælp kunne jeg ikke være foruden.

At Pythagoras forudsættes kendt fra folkeskolen, til hjælp af løsning af opgaver, vidste jeg heller ikke.
Jeg var ikke så vild med matematik i folkeskolen og har derfor fortrængt en del derfra. Interessen for matematik er dog i dag langt større og mere overskuelig.
Tak for jeres hjælp og god søndag!


Skriv et svar til: Geometri - trekanter - hjælp til areal og længde (AB)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.