Studievejledning

Hvad kræver det at blive student fra HF?

23. april 2014 af sandrasvensson (Slettet)

Jeg starter op på en HF i design. Hvor jeg har fag som design, dansk, engelsk, erhversøkonomi og kulturpakken, og jeg ville høre om man så bliver student eller om det kræver en fuld HF?


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

For at kunne kalde sig hf-student, skal man vist have bestået Højere Forberedelseseksamen. Det kan gennemføres på forskellige måder, på 2-årigt kursus eller som enkeltfag, men eksamen er først bestået, når alle betingelserne derfor er opfyldt. Du kan finde de detaljerede regler på www.uvm.dk .

For mange er ordet "student" begrænset til elever, der har bestået studentereksamen (STX).


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. april 2014 af sternocleidomastoideus (Slettet)

Hej. 

Hvis du gennemfører en 2 årig HF og iøvrigt opfylder krav for mængde af fag. Så bliver du netop student. 

Jeg har selv læst en HF med valgfag i design og er blev etbachelor i medicin og er nu på 10. semester på SDU.

Så jo du må gerne kalde dig student og du har præcis de samme muligheder i dit valg af videreuddannelse som de der må bruge 3 år på det. 

HF er en skøn tid, hvis du forstår at indrette dig efter at den eneste bedømmelse der tæller er: Eksamen.      For du skal til eksamen i alle fag du har. Forstår du at være disciplineret, samt lære dig selv et system med studierytme, tage notater, afleverer opgaver og holde styr i alt udleveret materiale. Så vil du hurtigt opdage at eksamen i sandhed er en fest.  

Og bonus er at når man så begynder på universitet så er man allerede modnet og forberedt på en sund og konstruktiv studierytme. For på universitet skal du nemlig også til eksamen i alle fag...Med den forskel at penusm er større og eksamen er uden hjælpemidler. 

Men det er ingen problem hvis man holder fast i sin struktur.! 

Held og lykke! :) 


Svar #3
24. april 2014 af sandrasvensson (Slettet)

Jeg syntes det er meget svært at finde ud af. HF i design åbner op for en vidergående uddannelse, og der for thænkt jeg at man så også blev student, sådan rigtig student. Jeg er i forvejen "student" fra HGV, det jeg også kalder student light udgaven. Så det kunne være fedt at blive rigtig student. Men i det jeg ikke tager en almindelig HF, så for man sikkert bar et eksamensbevis. Men nu er det jo heler ikke det der er det vigtigst, jeg glæder mig i vært fald meget til at komme igang.

Skriv et svar til: Hvad kræver det at blive student fra HF?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.