Matematik

Funktionsfølgen (formulering til dansk)

25. april 2014 af YesMe (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Unavngivet.png
Jeg ville oversætte det til dansk, jeg håber I kan rette på det:
"Lad {fn} være en følge af kontinuerte funktioner på [a,b], og antag at den afledte funktionsfølge {f 'n} af kontinuerte funktioner, som konvergerer uniformt mod en grænsefunktion h. Antag endvidere, at følgen {fn(d)} konvergerer for mindst et d∈[a,b]. ...."

Den første fed tekst står ikke i bogen (dvs. på billedet). Konteksten vil ikke give mening uden dette.

Den anden fed tekst forstår jeg ikke. Skal konteksten istedet forstås som

"... for ét d∈[a,b]" eller "... for alle d∈[a,b]"?

Vedhæftet fil: Unavngivet.png

Brugbart svar (1)

Svar #1
25. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

Det sidste skal forstås som det er skrevet, nemlig for mindst et d i [a;b] , dvs., der findes et d i [a;b], så at følgen {fn(d)} konvergerer.

Hvis du skrivet for ét d, betyder det for netop et d (og ikke for nogen andre), hvilket ikke var den tiltænkte mening.

Meningen er, at der findes mindst 1 værdi af d, for hvilken talfølgen {fn(d)} konvergerer.

Svar #2
25. april 2014 af YesMe (Slettet)

#1 Tak.

Hvad med den første sætning i billedet? Kan man godt sige:

"Lad {fn} være en funktionsfølge på [a,b], og antag at den afledte funktionsfølge {f 'n} består af kontinuerte funktioner, som konvergerer uniformt mod en grænsefunktion h."

Brugbart svar (1)

Svar #3
25. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

Følgen {fn} må jo antages at være en følge af differentiable funktioner, for ellers giver det ikke mening at tale om følgen af de afledede funktioner.

Svar #4
25. april 2014 af YesMe (Slettet)

Ja, det er korrekt. Jeg var igang med at skrive noter på dansk fra denne bog, så ville jeg ikke have jeg oversætter eller fortolker forkert. Jeg har bare et problem med at oversætte det korrekt, idet dansk i virkeligheden ikke er min stærke side eller mit modersmål.

Skriv et svar til: Funktionsfølgen (formulering til dansk)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.