Dansk

Udvikling og identitet haster har virkelig brug for hjælp

05. maj 2014 af Camilladj1302 (Slettet) - Niveau: 9. klasse
Hej jeg har trukket udvikling og identitet som fordybelsesområde og jeg er på bar bund da jeg ikke har fundet noget at analysere og det må ikke være en novelle for det må jeg ikke have om. Problemet er at jeg ikke kan se og finde udviklingen eller det med identiteten af den kortfilm jeg er eller den tekst jeg og hvis jeg kan har jeg intet at perspektivere til fordi intet handler om det sammen og jeg må heller ikke vælge den grimme ælling da den er en del af mit pensum

Brugbart svar (1)

Svar #1
05. maj 2014 af mathon

Identitetsudvikling

Alle teenageres, ligegyldig køn, nationalitet eller religion, kommer i deres (mentale) udvikling til et stadie, som er med til at skabe lige netop den person man er og optræder som. Jeg-identiteten, er den identitet, som har størst betydning for det enkelte menneskes psyke og velvære. Jeg-identiteten er det tætteste man kommer på ens indre personlighed og den har ingen påvirkninger fra familie, venner og diverse medier. Dette kaldes også kerne-identiteten. Dette er en grundlæggende udvikling, for senere at kunne finde karaktertræk hos andre, som minder om ens egen unikke identitet. Det er det man kalder identitetsudvikling. I teenageralderen bliver ens personlige identitet, konstant sat på prøve, hvor man som ungt menneske skal finde ud af, hvem man er, og hvad man vil med sit liv.

Den unge må på opdagelse, afprøve grænser og frigøre sig fra forældrene for at finde sig selv og sin egen identitet. Derfor må den unge nødvendigvis afprøve forskellige roller, adfærdsmønstre og ideologier for at finde den, der føles mest rigtig. Målet er at adskille sig, og det kan være en smertelig proces for både den unge og for forældrene. Det er betydningsfuldt for den unge at have en sikker fornemmelse af at være elsket og accepteret som person, selvom handlinger, udsagn og adfærd i øvrigt kan være problematisk.


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. maj 2014 af Joe11111 (Slettet)

Har du fiktion eller ikke fiktion?

Jeg ar valgt en tekst af Gretelise Holm der hedder Grim og dum  som nemlig handler om identitet og udvikling! (ha også trukket identitet - fiktion) 


Svar #3
05. maj 2014 af Camilladj1302 (Slettet)

Jeg må desværre ikke vælge noveller. alt andet og er mest interesseret i en kortfilm Joe11111

og tusind tak for forklaringen af mit emne Mathon


Skriv et svar til: Udvikling og identitet haster har virkelig brug for hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.