Dansk

Prøveform B, hjælp til novelle- VIGTIGT

11. maj 2014 af Noah98 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

He alle- jeg har trukket "kvindeliv" som mit fordybelsesområde til mundtlig dansk prøveform B.

Jeg har brugt uendelig mange timer på at lede på nettet efter noveller der passer til mit område, og har sågar også været en tur på biblioteket- men desværre uden held.

Jeg skal bruge en novelle, der er mellem 2 og 7 ns (normalsider), der handler om kvindeliv ( altså, kunne være: kvindelig fortæller/ synsvinkel eller fortæller om fx kvindeundertrykkelse mm.)

-den skal helst kunne perspektiveres til en af disse tekster;

H.C.Andersen: Historien om en moder (tegneserie)

Herman Bang: Den sidste balkjole

Vita Andersen: Soltoppen

Anna Ancher: Pigen i køkkenenet

Jesper Wung Sung: Catwalk

"Sofia": Når man først bliver gift, stopper det hele (artikel om en udenlandsk kvinde, der hæmmes af sit tvangsægteskab)

-Jeg ved at der er mange "krav" eller hvad man kalder dem, men det er jo netop derfor jeg har brug for hjælp. Min synopse skal være færdig på onsdag (d.15/5) og det vil jo sige at jeg meget snart skal finde en tekst.

Jeg håber i kan hjælpe!

Tak på forhånd

Noah


Brugbart svar (2)

Svar #1
11. maj 2014 af LæreNyt (Slettet)

Hey.. Jeg har trukket fordybelsesområdet kanonforfattere. 

Jeg har fundet en rigtig god tekst af Herman Bang som netop handler om dette. Du kunne prøve at finde den der hedder Pernille eller en der hedder Frøkenen - Da Herman bang ofte skriver om kvinders liv og - undertrykkelse, kunne det måske være en ide at lede i den retning! :) Disse to tekster kan bl.a. godt perspektiveres til den sidste balkjole, og måske også historien om en moder! 

Held og lykke med det


Svar #2
11. maj 2014 af Noah98 (Slettet)

Jo tak, jeg tror jeg går med Herman bangs "frøkenen", havde kigget på denne tekst og selvom, den ikke som sådan handler om noget( hvis du forstår hvad jeg mener) , passer den jo fint ind i hvad jeg skal fremføre. Så tak for det. Så skal der bare arbejdes derudad! :-)

Brugbart svar (1)

Svar #3
11. maj 2014 af LæreNyt (Slettet)

Jep. Den handler ikke rigtig om noget nej. :) HAHA


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. maj 2014 af ChristianET (Slettet)

Held og lykke :D


Svar #5
12. maj 2014 af Noah98 (Slettet)

Tak! ;)


Skriv et svar til: Prøveform B, hjælp til novelle- VIGTIGT

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.