Biologi

Dyr og vandforhold

16. maj 2014 af Metapod (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej studieportalen jeg har et problem, da jeg skal finde ud af under hvilke forskellige vandforhold disse vanddyr lever i. Men problemet opstår, da jeg simpelthen ikke kan finde noget på nette under hvilke vandforhold, disse dyr har det bedst, det drejer sig om følgende vanddyr.

Tanglopper

Vandbænkebider

Bæklampret

Børsteorm

Mange tak på forhånd.

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. maj 2014 af hesch (Slettet)

Starter lige her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Tanglopper

og

http://da.wikipedia.org/wiki/Tangloppe

Altså: Tanglopper ( i bred forstand ) er ret ligeglade.

Svar #2
18. maj 2014 af Metapod (Slettet)

Der står jo ikke noget om vandforholdene...

Brugbart svar (0)

Svar #3
18. maj 2014 af hesch (Slettet)

#2:  Der står da om saltindhold i vandet, og lidt om temperatur, hvilket sædvanligvis er vigtige faktorer for vandlevende dyr, og for deres fødekilder.

Der står så ikke noget om  6,95 < ph-værdi < 7,24, osv., men det skyldes som nævnt nok, at tanglopper er ret ligeglade, og at en "tangloppe" omfatter omkring 8000 specifikke dyrearter, med hver deres "speciale".

Svar #4
18. maj 2014 af Metapod (Slettet)

Måske skulle jeg udtrykke mig lidt mere konkret, nogle af de ting jeg leder efter er iltindhold og forunening i vandet som de nævnte dyr lever i. Det kan man desværre ikke finde på wikipedia.

Brugbart svar (1)

Svar #5
18. maj 2014 af 123434 (Slettet)

"Undersøgelsen bygger på det faktum at forskellige organismer stiller forskellige krav til vandets ilt- eller oxygenindhold (O2). Nogle orga­nismer, fx myggelarver, kan nøjes med 0,5 mL oxygen pr. liter vand, mens andre (rentvandsdyr) kræver over 6 mL oxygen pr. liter vand.
Desuden viser erfaringerne at der i rent vand er mange for­skellige dyregrupper repræsenteret, mens mere belastet vand har væsentligt færre forskellige dyregrupper.

Gruppetallet. Dette tal finder I ved at tælle hvor mange af de grupper der er nævnt i skema A der findes på lokaliteten.
Vandkvaliteten. Når I kender gruppetallet, skal I bruge skema B. Begynd i venstre søjle fra oven og gå ned indtil I støder på det første rentvandsdyr fra lokaliteten. I den række I er standset ved, skal I gå ind i den lodrette kolonne der svarer til det fundne gruppetal. I krydsfeltet kan I aflæse vandkvaliteten."

http://www.oplevnaturvidenskaben.dk/vand/23/

Brugbart svar (0)

Svar #6
18. maj 2014 af hesch (Slettet)

#4: Ja, det ville da være rart. Men nu har jeg så taget fat på tanglopper, der har ben, og derfor ikke lever nede i vandet. Derfor er de ikke særligt afhængige af vandets iltindhold, blot som eksempel.

Altså jeg har har blot vist dig, at der findes visse informationer på nettet. Man må så prøve, at lægge 2+2 sammen.

Svar #7
19. maj 2014 af Metapod (Slettet)

Det er ikke ondt ment, men kvaliteten af hjælpen som du bidrager med er ikke særlig stor.

Brugbart svar (0)

Svar #8
19. maj 2014 af hesch (Slettet)

#7:  Jamen så undlader du bare at klikke på "brugbart svar".

( ligesom #5 åbenbart heller ikke kunne bruges ? ).

Svar #9
20. maj 2014 af Metapod (Slettet)

DU  At linke til wikipedia er ikke ligefrem et kvalitets svar.Det øvrige vil jeg slet ikke begive mig ud i at kommentere, men alligevel tak for at du forsøgte at hjælpe. 2+2=4 Hesch

Svar 5 var brugbart.

Brugbart svar (0)

Svar #10
20. maj 2014 af hesch (Slettet)

Jamen så klikker jeg lige på "brugbart svar" for dig. Så er jeg da til lidt hjælp.

Skriv et svar til: Dyr og vandforhold

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.