Matematik
Sammenhæng mellem differentialregning og monotoniforhold
Hej,
Jeg sidder og forbereder mig til matematik B mundtlig eksamen, og er stødt på et spørgsmål, jeg gerne vil have en forklaring på.
Spørgsmålet forlyder 'Du skal gøre rede for differentialregningens sammenhæng med monotoniforhold'
Er der nogen der kan fortælle, hvad jeg helt præcist skal fortælle om?
Jeg har lavet det, på den her måde http://puu.sh/8TMGv.png men jeg er lidt i tvivl om jeg har forstået spørgsmålet forkert.
På forhånd tak :)
Svar #1
20. maj 2014 af LeonhardEuler
Ja. Du forklarer nogle generelle ting omkring monotoniforhold, men det du skal gøre er forklare hvordan man kan vha. tangentens hældning til forskellige punkter beskrive grafens forløb.
Svar #2
20. maj 2014 af MPSG (Slettet)
Jeg synes at du gør et fint stykke arbejde i din forklaring. Det du skal have gjort rede for er din forståelse for hvad differentialkvotienten er - altså hældningen af funktionen i punktet. Vendepunkter (eller saddelpunkter) hvor hældningen er 0 må derved ANTYDE en ændringen i monotoniforholdet for funktionen i dette punkt.
I dit eksempel siger du at 0 og 3 er hhv. maksimum og minimum - har du overvejet hvordan du ved dette?
Svar #3
20. maj 2014 af Rallerbabz (Slettet)
Kan du uddybe det? Altså tangentens hældning beskriver jo om det er aftagende, voksende eller et vendepunkt. Hvad mere er der at forklare der?
fisker du efter at jeg måske skulle have skrevet lokalt min og maks? For det er korrekt, det skal jeg nok lige ændre. Jeg kan selvfølgelig ikke vide om der kommer et højere eller lavere punkt.
Svar #4
20. maj 2014 af MPSG (Slettet)
#3 Ja det er lidt hvad jeg fisker efter :) Du kan måske også komme ind på hvordan definitionsmængden for funktionen har betydning for hvordan tolkingen af punkterne - f.eks. at man skal undersøge funktionsværdien i randpunkterne af definitionsmængden for at konkludere om det er globalt eller lokalt maks/min osv.
Hvis du vil være rigtig smart kan du prøve at undersøge hvordan f ' ' (x) ser ud for funktionen. (Hint: Det er ændringen af hældningen, og et positivt resultat er et mimimum og et negativt resultat er et maksimum). Dette er dog kun et foreslag :)
Skriv et svar til: Sammenhæng mellem differentialregning og monotoniforhold
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.