Matematik
på figuren ses en model af et fuglehus indtegnet i et koordinatsystem med enheden cm
hej, jeg ville lige høre om der er nogen rare sjæle, der kunne hjælpe mig med følgende opgave (nr. 11) fra følgende opgavesæt.
http://www.uvm.dk/~/media/UVM/Filer/Udd/Gym/PDF14/Proever%20og%20eksamen/140522%201stx141-MAT-A-22052014.ashx
På figuren ses en model af et fuglehus indtegnet i et koordinatsystem med enheden cm på hver af de tre akser. Koordinaterne til nogle af fuglehusets hjørner er angivet på figuren.
a) Bestem en ligning for den plan a , der indeholder tagfladen ABD.
jeg har fået udregnet ligningen for planen til 812x+252y-777z-4788=0 (det virker som nogle virkelig høje tal) ved at jeg først fandt vektor AB og AC, hvor jeg derefter krydsede vektorerne for at finde normalvektoren.
Det oplyses, at planen b , der indeholder tagfladen BCD, kan beskrives ved ligningen
b: 7y+5z-220=0.
b) Bestem den stumpe vinkel mellem tagfladerne ABD og BCD.
c) Bestem afstanden fra punktet E til tagfladen BCD.
Svar #2
24. maj 2014 af AskTheAfghan
a) Planen α: (x - n1)2 + (y - n2)2 + (z - n3)2 = 0, hvor (n1, n2, n3) er lig. AB×AD eller BD×BA eller DA×DB.
b) Her er ñ = (0, 7, 5). Bestem vinklen mellem n = (n1, n2, n3) fra opgave a) og ñ.
Svar #3
24. maj 2014 af 54wa (Slettet)
jeg er ikke helt med? jeg gjorde det samme i opgave a, men min ligning har alt for høje tal
Skriv et svar til: på figuren ses en model af et fuglehus indtegnet i et koordinatsystem med enheden cm
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.