Matematik
potensfunktion betydning af a
Hej.
Jeg har rimelig mange gange hørt om procent procent vækst, hver gang jeg slår op hvilken betydning konstanten af, har i en potensfunktion. Er der en anden og mere håndgribelig definition? Også rent grafisk?
Jeg ved, at i en eksponentiel funktion, vokser eller aftager funktionsværdien med en konstant procent, hver gang x-vokser. Er det, det samme med potensfunktion?
Svar #1
25. maj 2014 af SuneChr
f (x) = bxa
f (kx) = b(kx)a = ka·f (x)
Heraf ses, at når x ganges med k ganges f (x) med ka
Svar #2
25. maj 2014 af Bullerkage (Slettet)
Her vil jeg gerne bidrage med en enklere formulering end den SuneChr kom med:
Potensen i en potensfunktion - ofre refereret til som a, har følgende betydning for grafens udsende:
Når a>1, vil grafen være voksende med en voksende hældning.
Når 0<a<1, vil grafen være voksende med en aftagende hældning.
Når a<0, vil grafen være aftagende.
Når a=1 vil der være ligefrem proportionalitet - grafen vil altså være en ret linje
Og til sidst, når a=0, vil f(x)=b, hvilket medfører, at grafen danner en ret linje.
Operatoren b kaldes desuden funktionens proportionalitetsfaktor, og det er godt at vide, at grafen altid skærer i (1,b).
Håber det hjalp :)
Svar #3
25. maj 2014 af Arkimedesanton (Slettet)
Tak for begge indslag.
Men hvor adskiller den sig, så fra eksponentiel vækst? Kan godt se, at i formlen for potensfunktion er x opløftet i a og omvendt i eksponentiel.
SuneChr jeg tolker det du skriver som, at når x-værdien ganges med k(vokser med en konstant procent), så vokser funktionsværdien med en konstant procent(som er forskellig fra x-værdiens vækst). Og er det ikke her, hvor den adskiller sig eksponentielvækst?
Svar #4
25. maj 2014 af Sinimini (Slettet)
Hvordan kan en graf værdi voksende med en aftagende hældning?
Svar #5
25. maj 2014 af Amril (Slettet)
Grafen vokser med x, hældningen aftager med x - men er dog altid positiv (for ellers vokser grafen jo ikke længere).
Skriv et svar til: potensfunktion betydning af a
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.