Matematik
Bestem forskrift for stamfunktion til f der går gennem et punkt
Hej alle. Har brig for hjælp til denne:
En funktion er givet ved f(x)=6x^2+5
Bestem en forskrift for den stamfunktion til f, hvis graf går gennem punktet P(2,5).
Jeg har først bestemt stamfunktionen:
F(x)=2x^3+5x+k
Dernæst har jeg beregnet k, og fået det til -21. Men det er her jeg er usikker på om det er rigtigt. Så hvad er det endelige svar?
Svar #1
26. maj 2014 af Aleynaa
Jeg får det til 26
F(5) = 2*23 + 5*2 = 16 + 10 = 26. Hvordan har du beregnet?
Svar #3
26. maj 2014 af SRICH (Slettet)
Mathon? Hvad er helt rigtigt? Det Aleynaa skriver eller hvad?
Og Aleynaa - jeg har sagt:
F(5) = 2*2^3 + 5*2 + k = 16 + 10 + k = 26 + k
Så skal jeg jo finde k, ved at isolere:
5 = 26 + k
k = 5 - 26 = -21
Og Mathon: Nu når jeg så har fundet mit k = -21. I hvilken funktion skal det så sættes ind?
Jeg ville sige at svaret var således: F(x) = 2x^3 + 5x -21
Kan det passe?
Svar #6
26. maj 2014 af SRICH (Slettet)
Mathon - jeg har et andet spørgsmål også.
Opgaven lyder således:
På figuren ses en parabel, der er graf for et andengradspolynomium givet ved: f(x)?ax^2 + bx + c
Gør rede for, at tallene a, b og c er positive, samt at andengradspolynomiets diskriminant er negativ.
(Billedet tilhørende opgaven er en graf med x-aksen kaldt (1) og y-aksen kaldt (2). Andengradspolynomiet er smilende og starter faldende i 2. kvadrant, hvorefter den stiger, stadig i 2. kvadrant og ender i 1. kvadrant, stadig stigende - hvis du forstår min beskrivelse af tegningen.
Jeg er helt på bar bund, angående hvad de forskellige bogstaver betyder her. :-)
Skriv et svar til: Bestem forskrift for stamfunktion til f der går gennem et punkt
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.