Kemi
Bestemmelse af pH ved titrering
Hej SP!
Jeg har en fornemmelse af, at jeg har beregnet opgaven forkert ud i bestemmelsen af pH.
Et resume af opgaven kommer her:
Ved en titrering af 25,0 mL mælkesyre med 0,100 M NaOH fås en titreringskurve (den er på et kopiark, så det er svært at lægge på SP. Titreringskurven har dog PH hen ad y-aksen og mL 0,100 M NaOH hen ad x-aksen).
pKs for mælkesyre er 3,86. Jeg har så beregnet Ks til 7244,36 (hvad er enheden?)
Jeg skal så vise, at den formelle koncentration af mælkesyren er 0,08 M før tilsætning af natriumhydroxid.
Jeg kunne ikke rigtigt, finde ud af, at løse denne opgave.
Næste opgave er, at jeg skal beregne pH i mælkesyreopløsningen før tilsætning af natriumhydroxid.
Jeg har brugt, at Ks = [H3O+]2 / Cs-[H3O+], fordi vi jo må have at gøre med en ikke-stærk syre (da pKs er større end 0), men det der undrer mig, er at man på titreringskurven (bjerrumdriagrammet) kan se, at kurven starter ved en pH på ca. 2,5, når tilsætningen af NaOH er 0. Det siger vel, at det er en stærk syrer, ikke?
Noget andet, der undre mig er, at vi bliver bedt om at beregne pH'en, når den vel kan aflæses, idet det bare er startværdien?
Anywho.. Jeg beregnede så pH til 1,10. Jeg føler, at det er forkert, af to grunde: Den første grund er, at syren ikke burte være stærk? Den anden grund er, hvorfor jeg får et andet tal, end startværdien som er 2,3?
Svar #2
01. juni 2014 af Heptan
Hej, det er nok for sent nu, men
Ks har ingen enhed
Du kan beregne den formelle koncentration således:

V2 aflæses som ækvivalenspunktet (Mon ikke det er 20 mL?)

At pH er 2,5 betyder ikke at der er tale om en stærk syre, det betyder bare at oxoniumkoncentrationen er
.

Du vil vel gerne beregne pH til 2 decimaler?
Svar #3
01. juni 2014 af OnceUponATime (Slettet)
Det er ikke sent endnu, skal være færdig imorgen..
Men jeg kan ikke se noget af det du har skrevet.. Altså hvad angår billeder :(((((((
Svar #5
#4 Haha, awesome nok!
Beregningen af Ks, du lavede til sidst? Skulle det være pH? Jeg er ikke rigtigt med på sidste beregning? Hvorfor kan jeg ikke bruge min metode, til at bestemme pH?
Hvad angår den første.. Hvor kender man den formel fra?
Svar #6
01. juni 2014 af Heptan
#5 Nej det er Ks
Du skal også bruge din metode til at bestemme pH, men du skal bruge den rigtige værdi for Ks.
/Det er jeg glad for du spørger om :D
Jo, nu skal du bare se:
For mælkesyren gælder der:

For natriumhydroxid gælder der:

I ækvivalenspunktet gælder der specielt, at stofmængden af base anvendt er den samme som stofmængden af syre, der var til at starte med. Der gælder altså:

Derfor må der også gælde at:

Svar #7
#6 Ja okay, jeg er faktisk med på det! Hvor er du bare god! Gid jeg havde dig som hjælpemiddel til min eksamen :( Anywho, det er min måde, at sige tak på :P Så tak skal du have!
Skriv et svar til: Bestemmelse af pH ved titrering
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.