Matematik

Rodformlen for højere orden?

31. maj 2014 af polyer (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Ligesom man kan beregne rødderne for et 2.ordens system vha. rodformlen, er det så også muligt at beregne rødderne vha. af formlen ala. rodformlen for højere ordens system?...

Jeg ved godt at man kan beregne rødderne ved at isolere x for f(x) = x. men søger efter en formel. 
Kunne lige google mig frem til at det muligt at beregne diskriminanten for højere ordens system, så der må vel være en rod formel for højere ordens systemer...

Svar #1
31. maj 2014 af polyer (Slettet)

ideen er at jeg vil opstille et interval således at jeg kan bestemme hvor rødderne skal ligge for 

(x-k)(ax^2 + bx + c)
Hvor k er en variende værdi, og a,b,c er faste værdier.. 

Men når jeg tænker overdet, er det nok ikke muligt at ændre værdierne på den måde. 

Brugbart svar (0)

Svar #2
31. maj 2014 af SuneChr

Man har
( p2 + b·p + c = 0  ∧  q2 + b·q + c = 0 )         ⇔        ( p + q  =  - b  ∧   p·q  =  c )

Brugbart svar (0)

Svar #3
31. maj 2014 af peter lind

Der findes ikke nogen diskriminant for rødder i polynomier af højere orden end 2. Der findes formler til at beregne rødderne i 3. grads og 4. grads polynomier. Der findes ingen formel til at finde rødderne i højere orden end 4. Dermed menes ikke at de ikke kendes: Man kan vise at de simpelthen ikke eksisterer og derfor aldrig kan findes

Brugbart svar (0)

Svar #4
31. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)

Det polynomium er jo allerede faktoriseret, så ved nulreglen er problemet reduceret til at finde rødderne i

x-k = 0 ∨ ax2 + bx + c = 0

Skriv et svar til: Rodformlen for højere orden?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.