Almen studieforberedelse (AT)

Hjælp til AT (Psykologi/Dansk)

02. juni 2014 af 2011ml (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej! 

Jeg sidder ligenu og er i gang med at lave mit talepapir til min AT eksamen på fredag og vil derfor høre, om der er nogle af jer, som kan hjælpe mig med at koble psykologien ind under min sidste problemstilling?

"Diskuter hvorvidt kampen om ”den perfekte krop” kan tage overhånd og ende ud i et usundt forhold til mad"

I første problemstilling har jeg redegjort for det kvindelige kropsideal, samt kommet ind på et par teoretikkere (Giddens, Goffman og Riesmann) og i min 2 problemstilling har jeg analyseret en blog med fokus på hvordan mange unge prøver at efterligne det kvindelige kropsideal (tynde modeller og skuespillerinder) gennem sociale medier osv. 

Nu har jeg tænkt mig, at jeg i min 3 og sidste problemsilling skal koble dansk og psykologi sammen og dermed bruge de teoretikkere jeg har nævnt i min første problemstilling til at finde svar på hvordan kampen om den perfekte krop kan tage overhånd og ende ud i et usundt forhold til mad (anoreksi). 

Nogle der kan hjælpe??? Ville være en stor hjælp.
 


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. juni 2014 af BodilMarie8 (Slettet)

Hvis du har bogen Psykologiens veje af systime, er den rigtig god! Du kan skrive noget om hehov for kontrol over eget liv i forbindelse med unge og identitet. Desuden har jeg noget lignende i AT og måske kan du bruge dette:

Når unge forsøger at definere sig i forhold til kønsroller og idealer, kan det skabe mindreværdskomplekser og uoverensstemmelse mellem realselv og idealselv. Specielt medier giver et urealistisk idealbillede, og derfor skabes for høje forventninger til realselvet.

Disse høje forventninger til realselvet fører til usikkerhed omkring egen krop og identitet, og det medfører, at mange unge forsøger at tabe sig for at kunne leve op til idealbilledet.

Fra bogen Kulturen og det sociale liv


Svar #2
03. juni 2014 af 2011ml (Slettet)

Tusind tak! Skriver du ogsåi dansk og psykologi? :-)


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. juni 2014 af BodilMarie8 (Slettet)

Det var så lidt, håber du kan bruge det! Nej, jeg skriver i biologi / psykologi :)


Svar #4
04. juni 2014 af 2011ml (Slettet)

Har du

#3

Det var så lidt, håber du kan bruge det! Nej, jeg skriver i biologi / psykologi :)

Har du brugt noglestatestikker omkring spiseforstyrrelser? :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. juni 2014 af BodilMarie8 (Slettet)

Jeg har ikke direkte om spiseforstyrrelser men om slankekure, så jeg har desværre ikke nogen over det. Men jeg har denne med: http://www.sundhedsguiden.dk/da/Nyheder/Nyheder/Alle-Nyheder/2012/Danske-boern-og-unge-er-mest-paa-slankekur---03-05-2012/ det er en statistik over hvor mange danske unge på 11, 13 og 15 der har prøvet at tabe sig :)

Men du kan prøve disse:
http://www.lmsnyt.dk/for-studerende/tal-og-statistikker/
http://www.dst.dk/da/informationsservice/oss/spisefor.aspx
 

og videnskab.dk har tit gode artikler!


Skriv et svar til: Hjælp til AT (Psykologi/Dansk)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.