Kemi

kemi

02. juni 2014 af nosho (Slettet) - Niveau: C-niveau

hej

kan nogen hjælpe?

spm:

Hvorfor indeholder atommassen næsten altid decimaler?


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. juni 2014 af lasols (Slettet)

WHAT!!!!!!

er ikke sikker på jeg forstår dit spørgsmål... men jeg vil forsøge at besvare som jeg forstår det.

det korte svar:

fordi de fleste atomer vejer noget der har decimaler

det lange svar:

det er kun Carbon isotopen carbon 12 (altså 6 protoner + 6 neutroner) der vejer præcis 12 idet man har valgt at deffinere masserne ud fra dette, blandingen af carbon der er naturligt forekommende har en gennemsnitlig masse på ca. 12,0107 (blanding af 12C og 13C) og da hverken protoner ellektroner eller neutroner vejer præcis 1 vil alle andre isotoper og atomer have ikke heltallige masser. i mange periodiske systemer vil man dog se molarmassen af eksempelvis N være oplyst som 14,0, massen af H som 1,0 og så videre, her er der dog tale om afrundinger fordi man kun har valgt at tage en decimal med, på universitetet bruger vi 14,0067 for N, 1,00784 for H og så videre men end ikke disse masser er korrekte man kunne tage flere decimaler med hvis man gad og få endnu bedre pressition


Brugbart svar (1)

Svar #2
03. juni 2014 af flygtighed (Slettet)

atommassen, som står angivet på det periodiske system under grundstoffet, er gennemsnittet af alle isotopernes vægt - også i forhold på deres hyppighed, mener jeg.


Brugbart svar (1)

Svar #3
04. juni 2014 af lasols (Slettet)

korrekt flygtihed, men selv atomer der kun findes i en stabil isotob såsom flour 19 har ikke en atommasse på 19 men på ca. 18.99840322 nettop grundet hvad jeg skriver i #1


Svar #4
04. juni 2014 af nosho (Slettet)

Ahan ok tak

Skriv et svar til: kemi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.