Dansk

kvinder, barnemord og Det moderne gennembrud

03. juni 2014 af Gym120 - Niveau: 9. klasse

Hej. Jeg sidder lige midt i min dansk eksamens forberedelse, og kan ikke rigtig komme videre. Så jeg ville blive over lykkelig, hvis der var en der gad hjælpe med mine spørgsmål. - Tusinde tak på forgånd!

- Hvordan var det at være kvinde i Det moderne gennembrud? hvorfor så man så meget ned på kvinderne? og har det ændret noget ved vores tid nu?

- Hvorfor valgte mange kvinder at slå deres barn ihjel? og hvilke koncekvenser fik det?


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. juni 2014 af NordiskSprogLitteraturStuderende (Slettet)

Jeg vil ikke sige at man så ned på kvinden, men hun havde en anden rolle og nogle helt andre forventninger at leve op til end hvad hun har i dag. Kvinden var husmoder, underlagt en repressiv seksualmoral og dermed kunne hun ikke udleve sine drifter. Dette konstituerede et skel mellem kønnene og det blev der skrevet meget (af også mandlige forfattere) under det moderne gennembrud. Men søgte at emancipere (frigøre) kvinden. 

Hvis kvinden fik barnet uden for ægteskab kunne det lede til social udstødelse og skam. Derfor valgte nogle kvinder at føde barnet i dølgsmål og dernæst skille sig af med det. 


Svar #2
03. juni 2014 af Gym120

Tusinde tak for svaret, det reddede lige min dag!


Skriv et svar til: kvinder, barnemord og Det moderne gennembrud

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.