Fysik

Hvorfor er der bevægelse hvis Aktion = - Reaktion

07. juni 2014 af MarieCurie (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg sidder og læser på Newtons love til min fysikeksamen. Den tredje lov siger jo, at til enhver kraft er en lige stor og modsatrettet kraft. Derfor ville jeg jo tænke, at summen af kræfter så ville blive nul, og der dermed ville opstå stilstand eller konstant hastighed. Men dette er jo ikke tilfældet, og jeg har fået det forklaret af min lærer, da vi gennemgik det, men nu kan jeg ikke huske, hvorfor det er, at der stadig opstår bevægelse og f.eks. acceleration, hvis alle kræfter påvirkes af en lige så stor og modsatrettet kraft.

Håber, der er nogen, der kan hjælpe mig!

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. juni 2014 af PeterPølleHatHarEnFedKasket (Slettet)

Krafterne virker ikke på det samme legeme. Tag for eksempel tyngdekraften, Newtons tredje lov siger at jorden trækker i dig med en kraft, men at reaktions kraften til denne er at du tilsvarende trækker i jorden med en lige så stor men modsatrettet kraft. Igen aktions reaktions kræfterne påvirker ikke det samme legeme :-)
Håber det hjalp.

Svar #2
07. juni 2014 af MarieCurie (Slettet)

Nå ja, selvfølgelig! Mange tak :)

Brugbart svar (0)

Svar #3
07. juni 2014 af PeterPølleHatHarEnFedKasket (Slettet)

Jeg er glad for at jeg kunne hjælpe.
Prøv nu at se om du ved hjælp af Newtons tredje lov kan forklare, for dig selv, hvordan bevægelse er mulig når du skubber til en indkøbsvogn, når den påvirker dig med reaktionskraft.. Hvis du kan dette, så er der ingen tvivl om at du har styr på Newtons tredje lov. God pinse :-)

Skriv et svar til: Hvorfor er der bevægelse hvis Aktion = - Reaktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.