Matematik

Matematik A mundtlig eksamen Integration af lineær funktion

07. juni 2014 af Chokokolade (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg skal op til matematik A mundtlig eksamen, og et af spørgsmålene lyder:

Redegør for hvordan en lineær funktion integreres.

Jeg har prøvet at redegjort dette, og jeg har vedhæftet dokumentet. Vil lige høre, hvad i synes?


Brugbart svar (1)

Svar #1
07. juni 2014 af PeterPølleHatHarEnFedKasket (Slettet)

Det ser super godt ud, det eneste der lige falder mig i øjnene er at du flere steder skriver f(x) = y =... og F(x) = y = ...

Du bør istedet fjerne y'et, idet eks. at ax+b er forskriften for funktionen f(x), hvorfor f(x) = ax+b.
y=ax+b er istedet ligningen for den rette linje og ikke en forskrift for en funktion.

Det virker måske lidt som noget flueknepperi, men der er tale om to begreber og du bør derfor passe på ikke at balnde dem sammen. 


Brugbart svar (1)

Svar #2
07. juni 2014 af PeterPølleHatHarEnFedKasket (Slettet)

Og det er super, at du redegør så grundigt som du gør for hvert skridt i dit bevis.


Svar #3
07. juni 2014 af Chokokolade (Slettet)

Mange tak for råddene, jeg har redigeret det nu :)


Brugbart svar (1)

Svar #4
07. juni 2014 af PeterPølleHatHarEnFedKasket (Slettet)

Det er super, der er dog et kritisk argument du mangler i den redegørelse. Dette har at gøre med at for at du kan integrere en funktion giver mening, må du være nød til at kræve at funktionen der integeres over er kontiunueret på dens definitionsmængde. Og du bør derfor nævne at en f(x) = ax+b er kontinueret for alle x∈]-∞,∞[.


Brugbart svar (1)

Svar #5
07. juni 2014 af PeterPølleHatHarEnFedKasket (Slettet)

og måske bør du omformulere sætning til noget i retning af:

Sætning : Stamfunktionen for en linær funktion, f(x) = ax+b, er givet ved : F(x) = (a/2)x^2 + bx + k.

Igen fordi man normalt ikke siger at man integrere forskriften for en funktion, men man siger istedet at man integrere en funktion.


Svar #6
07. juni 2014 af Chokokolade (Slettet)

Takker endnu en gang, har rettet det, og tilføjet dine råd: 


Brugbart svar (1)

Svar #7
07. juni 2014 af PeterPølleHatHarEnFedKasket (Slettet)

Den ser ud til af side lige i skabet.

Svar #8
07. juni 2014 af Chokokolade (Slettet)

Det var godt :)


Skriv et svar til: Matematik A mundtlig eksamen Integration af lineær funktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.