Dansk
Hvor meget man skal skrive til hvert punkt
Hejsa folkens
Er der nogle der ved hvor meget man skal skrive til hvert punkt når man skal analysere et essay til Dansk prøveform B?
Skal man skrive f.eks. et langt resume eller skal man bare skrive et resume der ligger på 2sætninger?
Og hvad med kompositionen osv.? Jeg har skrevet en del og det kommer helt sikkert til at vare over de 10 min.
Et andet spørgsmål er må man gerne tage noter med hjemmefra som man har skrevet på et stykke papir?
Svar #1
12. juni 2014 af Ganymedes
Det der karakteriserer et resumé, er jo netop, at det er væsentlig kortere.
Et eksempel kunne være:
Artiklen omhandler i øvrigt det moderne gældsproblem og at det tit og ofte er en fyreseddel, skilsmissen eller for dyrt et hus, der både starter men også forsat gøre gælden så umulig og håbløs. Som læser får man kendskab til den frivillige og omfattende gældsrådgivning, hvor man kan få hjælp til vejen mod et gældfrit liv. Og at det rent faktisk ofte allerede starter som studerende, hvor der skal finansieres til en ny computer for at kunne aflevere en opgave, ikke mindst de lokkende tilbud på rentefrie lån, der dog kun er rentefrie, hvis de lånte penge kan indfries inden for de første 30 dage. Gæld er en personlig ting, som man ofte holder for sig selv, men det ville være nemmere, hvis man talte om det.
Med hensyn til kompostionen, behøver du jo ikke at bruge en bestemt mængde tid på hvert enkelt punkt, men variere lidt, sådan at noget varer længer end andet. På den måde kan du bruge længere tid på fx kompositionen.
Nu går jeg i 9. og kan derfor af god grund ikke vide, om du må medbringe notater. Du kan eventuelt gå ind på undervisningsministeriets hjemmeside?
Svar #2
12. juni 2014 af ramiac (Slettet)
Kompositionen er det ikke bare hvordan det er opbygget? Altså f.eks.
side 1 er indledningen. Indledningen indeholder typisk en genkendelig situation noget hverdagsag-tigt. Det har man for at inddrage og fastholde læseren. Fordi han starter med at fortælle om havet samt at en tre fjerdedele af et menneskes krop består af vand. Til sidst tænker han tilbage på op-levelsen af hans fødsel. Side 2 begynder handlingen at udspille sig. Han fortæller om mødet med djævlerokken og hvordan han har det når han dykker. Side 3 er også en del af handlingen han re-flektere omkring deres sin oplevelse med djævlerokken og hvilken følelse det har haft. Side 4 be-gynder han med at konkludere ved at reflektere diskutere og argumenter om hvordan han har det med havet. Side 5 i første afsnit fortsætter han med at reflektere, diskutere og argumenter. Re-sten af side 5 fortæller han om fiskesangen og afslutter den med at gå tilbage til selve afsættet ved at sige at det handler om glæden.
Svar #3
Jo, du kan aktuelt anvende berettermodellen. Det elsker lære og censor.
http://www.dr.dk/skole/Dansk/Genrer/Eventyr/20100514155607_1_2_1_1.htm
https://sites.google.com/site/danskfag/modeller/berettermodellen
Svar #4
Men berttermodellen er velegnet til novelle og ikke essays. Har jeg ret?
Svar #5
Ups, glemte at vi talte om et essay. Men jo det er den. Jeg brugter dog aktantmodellen i en artikel, hvilket jeg fik god respons på. Så du kunne muligvis forsøge dig? Hvis det derefter ingen mening giver, så drop det.
Svar #6
Ok... Hvor meget har du skrevet til hvert punkt i din analyse og fortolkning? Har du skrevet 2 linjer?5 linjer eller mere? Fordi jeg har skrevet noget med 10 linjer til hvert punkt ca.
Svar #7
Har gennemsnitlig skrevet omtrent otte linjer, men igen må det gerne variere. Min præsentation, hvor jeg fortæller rubrikken på min artikel, hvor den er fundet og hvem der har skrevet den, fylder kun to. Men en fra samme årgang havde lavet en seks siders analyse og brugte alt sin eksamenstid på at fremlægge, selvom der kun var lagt 12 minutter af den 25 minutter lange prøve til det formål. Han fik 12 ligesom mig. Tror ikke der er så væsentligt.
Skriv et svar til: Hvor meget man skal skrive til hvert punkt
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.