Studievejledning

Tage 2.g om?

13. juni 2014 af jesperjepper (Slettet)

Hej

Jeg går på 2g (STX)  og har desværre ikke fået en god karakter (fik 00) fra min sidste eksamen, som trækker mit snit vildt meget ned. Lige nu ligger mit gennemsnit på 3,6, og der er stadig to eksamener som jeg skal op i. Jeg undrer mig så over, om jeg kan tage 2g om, hvis jeg går op til de to andre eksamener? 

Det skal lige siges, at jeg er næsten 100 på, at jeg vil få en dumpe karakter fra et af de resterende eksamener.

Jesper


Brugbart svar (3)

Svar #1
13. juni 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

har du overvejet formålet med at tage en studentereksamen?

Hvis formålet er at få høje karakterer, for derefter at starte på en uddannelse der kræver højt gennemsnit, så håber jeg at du kan indse at det løb næsten er kørt.

Hvis formålet er at få en studentereksamen som adgangsgrundlag for en videregående uddannelse (uden høj adgangskvotient, evt. ingen), så kommer det an på om de dumpede fag, også er adgangsgivende. Hvis de er det, så er det tilnærmelsesvist tidsspilde at fortsætte.

Hvis karakterne er udtryk for dine faglige evner, bør du nok genoverveje formålet med at tage en studentereksamen. Desuden kan du med fordel tænke over om du bruger dine evner og dine kræfter på den rigtige måde.

Hilsen Lars


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. juni 2014 af nz5

Hejsa

Hvis du er 100 procent sikker på, at du vil dumpe i et af de resterende eksaminer, hvorfor overhovedet gå videre? Du skriver også at dit snit ligger på 3,6. Jeg ved ikke hvad der ligger til grund for, at du har et snit på 3,6 + 00 i en eksamen, men jeg vil anbefale dig, at læse om (hvis du mener, at du kan gøre det bedre end 3,6).    Her skal du selvfølgelig prioritere din tid langt bedre. Ellers er der intet ved at læse 2.g om, for så ender du i samme mønster. 

Hvad med en 2 årig HF? Har du overvejet det?


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. juni 2014 af Jesperkrus (Slettet)

Til #2.

Har glemt min kode til den "Jesperjepper", sp har lavet denne nye bruger for at svare.

Mit snit ligger på 3,6, hvor 00 er inklusiv som jeg fik fra sidste eksamen - der er ikke en bestemt grund til dette, jeg ved godt jeg ikke har taget mig sammen, og nu går det hele 'downhill'. 

Jeg tænker på om, det er muligt at gå op til de to eksamener jeg har, og hvis karakteren ikke gør mig glad, kan jeg måske tage 2g om? - og dermed tage eksamenerne om - er det muligt?


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. juni 2014 af nz5

Det tør jeg ikke udtale mig om. Snak med din studievejleder om det. Jeg er sikker på at han/hun kan hjælpe.. Men tror da sagtens at du kan gøre det. Og vælger du at læse 2.g om, må du love dig selv, at du vil prioritere din tid bedre! Så skal du nok klare den. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. juni 2014 af Jesperkrus (Slettet)

Ok - tak for din hjælp og råd :)


Skriv et svar til: Tage 2.g om?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.