Debat

Tage et fag om i 3.g?

14. juni 2014 af beli96 (Slettet)

Hejsa,

Jeg ville bare spørge om jeg muligvis kunne tage et fag om i 3.g? Jeg vil vildt gerne tage fysik om, da jeg har fået dårlige karakterer i faget og det har sænket mit gennemsnit utrolig meget. Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. juni 2014 af OnceUponATime

Det tror jeg ikke at du kan, en fra min klasse bad nemlig også om det samme, haha :D

Hun blev afvist.. Det var vist ikke en god nok begrundelse :P

Det du kunne gøre er at tage det faget igen på VUC og få en god karakter, men det vil vidst aldrig ændre på dit snit.. Når huen er på, er snittet låst :P


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. juni 2014 af pellele (Slettet)

Jeg skal næste år (3.g) tage et ekstra fag i stedet for Dramatik, som jeg valgte ikke at afslutte i 2.g. Det bedste, du kan gøre, er nok at snakke med din studievejleder. Hvis du har været til eksamen eller fået din årskarakter, ved jeg ikke om du kan få lov at tage det næste år - ellers er det en mulighed at overføre det til VUC året efter, uden at have låst dit gennemsnit fast (det giver dog det minus, at du ikke får huen på sammen med de andre).


Svar #3
14. juni 2014 af beli96 (Slettet)

Mange tak for jeres svar :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. juni 2014 af Angeline (Slettet)

du kan sagtens få huen på sammen med alle andre. Men hvis du ønsker at forhøje dit gennemsnit skal du tag fysiken om på noget der heder GSK, hvor du supplere faget. Hvis du på GSK får et bedre karakter i fysik end du gjorder i 3g tæller den nye karakter med :-)

GSK har både sommer og vinter eksamner. du prøve at undersøge mere om det. Nu ved jeg ikke helt hvilke del af landet du bor i men jeg ved KVUC på nørreport tilbyder en del fag, hvis du bor nær københavn, syns jeg du skulle tage en snak med vejlederne på Kvuc eller andre vuc'er :-) 


Svar #5
17. juni 2014 af beli96 (Slettet)

#4 Så min karakterer tæller stadig fra gymnasiet?


Brugbart svar (0)

Svar #6
17. juni 2014 af PSXL

#4 nej, det er direkte forkert. Man kan på ingen måde forhøje sit gennemsnit, da det er låst efter sidste eksamen. Det eneste, man kan ændre på, er kvote to-faggennemsnittet.

Desuden tror jeg heller ikke, at GSK lader hende tage kurset, idet man som udgangspunkt ikke kan tage faget på samme niveau igen uden en meget god grund - det kunne evt. være, hvis man havde dumpet faget og det var et af ens adgangsgivende fag.

Brugbart svar (0)

Svar #7
17. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

#4

GSK kan ikke bruges til at ændre gennemsnittet for den afsluttende eksamen. GSK kan benyttes til at opfylde bestemte beståkrav ved optagelse på en bestemt videregående uddannelse, men karakteren opnået ved GSK ændrer ikke på det gennemsnit, der er resultatet for den adgangsgivende eksamen.


Brugbart svar (0)

Svar #8
17. juni 2014 af Angeline (Slettet)

Jeg kunne da forhøje mit snit. Jeg havde fået 02 i et, hvilket gjorder mit snit faldt. Jeg kunne ikke komme ind på den uddannelse jeg ville. Tog GSK og kom in d året efter.


Brugbart svar (1)

Svar #9
17. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

#8

GSK ændrer ikke snittet for den afsluttende adgangsgivende eksamen. Genlæs #7.


Brugbart svar (0)

Svar #10
17. juni 2014 af Angeline (Slettet)

Jeg har læst :-)

Jeg siger bare at jeg ikke kunne komme ind på den uddannelse jeg gerne ville, men det kunne jeg efter GSK.

Det samme kune nogen stykker jeg kender. 


Brugbart svar (0)

Svar #11
17. juni 2014 af PSXL

Hvilken uddannelse var det og var det kvote 1 eller 2? For det forhøjer ikke ens kvote 1-snit.

Brugbart svar (0)

Svar #12
18. juni 2014 af OnceUponATime

Jeg skal selvfølgelig ikke gøre mig klog på noget, men jeg tror at hun mener, at det har en betydning for om man består eller aj. Har man dumpet faget på gymnasiet eller lignende kan man ikke søge ind gennem kvote 1 før man består det, hvilket kan gøres gennem den mulighed hun nævner. Sådan forstår jeg det, ret mig endelig hvis jeg tager fejl :)
Men jeg undrer mig også over, om det så kan have en betydning for at søge ind gennem kvote 1? Det burde det vel ikke? Nu tænker jeg gennemsnitsmæssigt? Men du mener vel, at gennemsnittet skal være i orden, men problemet ligger i at man har dumpet et fag der har relevans for studiet. Så ja, hvis man består det, kan man vel godt søge ind gennem kvote 1, når gennemsnittet uden de nye karakterer bruges? :)

Brugbart svar (0)

Svar #13
18. juni 2014 af PSXL

#12 Hun fik 02 i faget og bestod derfor stadig. Hvis hun ikke bestod, kunne hun bruge et GS-kursus til at tage faget om for at kunne opfylde krav om beståede adgangsgivende fag. Men ja, et GS-kursus har ingen indflydelse på ens kvote 1-gennemsnit.

Brugbart svar (1)

Svar #14
19. juni 2014 af pellele (Slettet)

Jeg antager at Angeline blev student før den nye reform. Da gjaldt denne regel netop.


Skriv et svar til: Tage et fag om i 3.g?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.